این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مجله اپیدمیولوژی ایران
، جلد ۷، شماره ۳، صفحات ۵۸-۶۴
عنوان فارسی
علل عدم گزارشدهی صدمات ناشی از سرسوزن و اجسام برنده در دانشجویان پرستاری و مامایی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و اهداف: دانشجویان پرستاری و مامایی به علت تجربه کم در مراقبت از بیمار ممکن است در معرض خطر صدمات ناشی از سرسوزن و اجسام برنده باشند. تعداد صدمات ناشی از سرسوزن و اجسام برنده آلوده در این دانشجویان به علت گزارشدهی ناکافی آن مشخص نیست. هدف از این مطالعه تعیین علل عدم گزارشدهی صدمات ناشی از سرسوزن و اجسام برنده در دانشجویان پرستاری و مامایی است. روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی و مقطعی بود که در سال 1388 در دانشگاه علوم پزشکی اراک انجام شد. 207 دانشجوی پرستاری و 68 دانشجوی مامایی در این پژوهش شرکت کردند. یک پرسشنامه دو قسمتی که شامل اطلاعات دموگرافیک و سئوالاتی در باره مواجهه با صدمات ناشی از سرسوزن و اجسام برنده و فراوانی و موانع عدم گزارشدهی صدمات ناشی از سرسوزن و اجسام برنده بود. اطلاعات با استفاده از نرم افزار spss تجزیه و تحلیل شد. نتایج: نتایج نشان داد که به ترتیب 43 % و 58/20 % از دانشجویان پرستاری و مامایی حداقل یک بار دچار صدمات ناشی از سرسوزن و اجسام برنده در یک سال گذشته شده بودند. به ترتیب تنها 95/44 درصد (40 نفر) و 50 درصد (7) از دانشجویان پرستاری و مامایی که دچار این صدمات شده بودند تمام صدمات را در سال گذشته گزارش کرده بودند. مهمترین دلایل گزارش نکردن این صدمات شامل خطر پایین عفونت در منبع صدمه (8/44 درصد)، عدم آگاهی از فرایند گزارشدهی (73/36 درصد) و ترس از کاهش نمره ارزشیابی (69/34 درصد) بود. نتیجهگیری: میزان صدمات ناشی از سرسوزن و اجسام برنده و همچنین گزارش نکردن این صدمات در دانشجویان پرستاری و مامایی بالا است. برنامه آموزشی بیشتری برای افزایش آگاهی این دانشجویان باید اجرا گردد. همچنین باید مربیان یک عکس العمل مثبت در قبال گزارشدهی صدمات ناشی از سرسوزن و اجسام برنده در دانشجویان داشته باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Barriers to the Reporting of Needlestick/Sharps Injuries among Nursing and Midwifery Students in Arak, Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Objectives: Nursing and midwifery students are at risk needlestick/sharps injuries (NSIs/Sis). Actual number of NSIs/SIs among students due to insufficient reporting it is not clear in Iran. The aim of this study was to explore the barriers of not reporting of NSIs/SIs among nursing students.Methods: This descriptive cross-sectional study was conducted in Arak University of Medical Sciences in 2009. 207 and 68 nursing and midwifery students were participated in study, respectively. A questionnaire, consisting two sections of demographic information and questions about exposure to (NSIs/SIs) and frequency and barrier reporting of NSIs/SIs, was completed by students.Results: According to the findings, 43% and 20.5% of nursing and midwifery students had experienced at least one contaminated NSIs/Sis in the past 12 months. Only 44.9 % (n=40) and 50% (n=7) of the nursing and midwifery who had experienced NSIs/Sis in the previous year, were reported all exposures to NSIs/Sis, respectively. The most important the reasons for not reporting injuries consisted of low probabilities of the infection risk of the injury source, not familiar with reporting process and fear of decreasing evaluation score.Conclusion: NSIs/SIs and non-reporting of NSIs/SIs were highly prevalent in nursing and midwifery students. More education programs should be directed at students to increase their awareness of about NSIs/SIs. Also nursing and midwifery student’s instructors should give positive responses to nursing students for reporting NSIs/SIs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
ابوالفضل سراجی | a seraji
msc in nursing, faculty member, instructor of nursing dept, school of khomein nursing, arak universi
کارشناس ارشد پرستاری، مربی گروه پرستاری، دانشکده پرستاری خمین، دانشگاه علوم پزشکی اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)
حمید رضا کوهستانی | hr koohestani
2- msc in nursing, faculty member, instructor of nursing dept, school of saveh nursing, arak univers
کارشناس ارشد پرستاری، مربی گروه پرستاری، دانشکده پرستاری ساوه، دانشگاه علوم پزشکی اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)
نیره باغچی | n baghcheghi
2- msc in nursing, faculty member, instructor of nursing dept, school of saveh nursing, arak univers
کارشناس ارشد پرستاری، مربی گروه پرستاری، دانشکده پرستاری ساوه، دانشگاه علوم پزشکی اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)
کورش رضایی | k rezaei
3- msc in nursing, faculty member, instructor of nursing dept, school of nursing amp;amp; midwifery, arak u
کارشناس ارشد پرستاری، مربی گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اراک، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی اراک (Arak university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://irje.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-43&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات