این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 21 آذر 1404
مجله اپیدمیولوژی ایران
، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۳۰-۳۷
عنوان فارسی
تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد زنان مدد جوی کمیته امداد امام خمینی درخصوص پیشگیری از بیماری پوکی استخوان با استفاده از الگوی باور سلامتی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و اهداف: پوکی استخوان بیماری خاموشی است که میلیونها نفر در سرتاسر جهان از آن رنج میبرند. طراحی برنامه مداخلاتی مناسب از اصول اولیه موفقیت در پیشگیری است. این مطالعه با هدف بررسی تإثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد زنان با وضعیت اقتصادی و اجتماعی پایین در خصوص پیشگیری از بیماری پوکی استخوان بااستفاده از الگوی باور سلامتی انجام گرفت. روش کار: این مطالعه نیمه تجربی از نوع قبل و بعد بر روی 140 نفر مددجوی کمیته امداد منطقه یک استان اصفهان با سن کمتر از 60 سال انجام گرفت. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه چند قسمتی مشتمل بر قسمت های مختلف استفاده شد. وضعیت عملکردی افراد از نظر دریافت کلسیم و ویتامینD ، سطح فعالیت فیزیکی و برخورداری از تابش مستقیم آفتاب نیز مورد ارزیابی قرار گرفت. نتایج: میانگین سنی افراد شرکت کننده در مطالعه 52/10 ± 8/40سال بود. میانگین نمره اجزاء مورد بررسی بجز موانع، آگاهی، وضعیت استفاده از نور خورشید و سطح فعالیت فیزیکی بعد از مداخله نسبت به قبل از آن افزایش معنا داری را نشان داد. بین میزان کلسیم و ویتامین دریافتی روزانه قبل و بعد از مداخله اختلاف معناداری مشاهده نشد. نتیجهگیری: براساس نتایج این مطالعه، طراحی و اجرای برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی باور سلامتی میتواند سبب ارتقاء آگاهی و باور افراد در رابطه با رفتارهای پیشگیرانه بیماری گردد. هرچند در خصوص تغییر عملکرد از نظر مصرف کلسیم و ویتامین D توجه به سایر عوامل ضروری است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استئوپروز،الگوی باور سلامتی،آگاهی،نگرش،عملکرد
عنوان انگلیسی
To Evaluate of Efficacy of Education based on Health Belief Model on Knowledge, Attitude and Practice among Women with Low Socioeconomic Status Regarding Osteoporosis Prevention
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Objectives: Osteoporosis is major public health concern affecting millions of adults particularly older adults and women worldwide. Designing effective educational intervention is principle in any health promotion program. The purpose of this study was to evaluate the efficacy of an educational intervention based on health belief model on knowledge about, attitudes toward and practice of prevention osteoporosis among women with low socioeconomic status in Isfahan. Methods: The study population consisted of 14 women with low socioeconomic status and under 60 years old. A valid and reliable questionnaire developed and used as measurement tool for initial and final assessments in this program. In addition calcium intake and vitamin D, physical activity and exposure to the sun were assessed. Results: The mean age of the participants were 40.8 ± 10.52 years. The mean score of all parts of health belief model (except for perceived barriers), knowledge, sun exposure, and physical activity after educational intervention compared to before intervention, were increased significantly. There was no statistically significant difference between daily calcium and vitamin D intake before and after intervention. Conclusion: It is concluded that the HBM Model– based educational program on Knowledge and belief regarding Osteoporosis prevention seems practical and effective. However more research should be done to find out more effective intervention regarding optimal calcium and vitamin D intake.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Osteoporosis,Health belief model,Knowledge,Attitude,Practice
نویسندگان مقاله
داود شجاعی زاده | d shojae zadeh
phd, department of health education, school of public health, tehran university of medical sciences,
استاد گروه آموزش و ارتقاء سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
اکرم محراب بیک | a mehrab baic
ms, department of health education, school of public health, tehran university of medical sciences,
کارشناس ارشد آموزش بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
محمود محمودی | m mahmoodi
phd, department of epidemiology and statistics, school of public health, tehran university of medica
استاد گروه آمار و اپیدمیولوژی، دانشگاه علوم پزشکی تهران ، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
لیلی صالحی | l salehi
phd, community based participatory research. tehran university of medical sciences, tehran, iran
مرکز سلامت مبتنی بر مشارکت جامعه، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://irje.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-49&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات