این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله اپیدمیولوژی ایران، جلد ۶، شماره ۴، صفحات ۲۱-۲۷

عنوان فارسی کاربرد الگوی برنامه‌ریزی پرسید جهت ارتقاء رفتارهای تغذیه‌ای مرتبط به بیماری‌های قلبی – عروقی در یک جامعه روستایی
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: الگوی پرسید الگوی موفقی جهت برنامه‌ریزی مداخلات ارتقاء سلامت است. هدف از این مطالعه طراحی و ارزشیابی این الگو در ارتقاء رفتارهای تغذیه‌ای در یک جامعه روستایی است روش کار: این مطالعه نیمه تجربی از نوع قبل و بعد است که بر روی 118 زن متأهل ساکن روستاهای شهرستان فریدن انجام گرفت. براساس مراحل این الگو، مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی (به عنوان مهم‌ترین مشکل اجتماعی)، عادات غذایی نامناسب (مهم‌ترین مشکل بهداشتی)، رفتارهای مرتبط با تغذیه (مهم‌ترین مشکل رفتاری) انتخاب شدند که در طی تشخیص آموزشی، عوامل مستعد کننده، قادر کننده و تقویت کننده رفتارهای تغذیه‌ای مرتبط مورد توجه قرارگرفتند دراین مطالعه جهت آنالیز داده‌ها، از آزمون‌های willxocon،t test،X2 استفاده گردید . پنتایج: یافته‌های این مطالعه نمایانگر افزایش معنی‌دار در سازه‌های الگوی پرسید و بهبود عوامل مستعد کننده، قادر کننده، تقویت کننده و رفتار بودند. 25/9 درصد افراد خود را در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می دیدند 96/12 درصد رژیم غذایی خود را نا مناسب می‌دانستند. 5/47 درصد معتقد بودند بیماری‌های قلبی و عروقی قابل پیشگیری هستند . نتیجه‌گیری: براساس نتایج این مطالعه، طراحی و اجرای برنامه آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید می‌تواند باعث ارتقاء رفتارهای تغذیه‌ای دریک جامعه روستایی گردد
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Efficacy of PRECEDE Model in Promoting Nutritional Behaviors in a Rural Society
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objectives: Proceed model is widely used in health promoting program. The aim of this study was to investigate the effect of PRECEDE Model –based educational program on nutritional behaviors in a rural society. Methods: This study was a quasi-experimental (before – after) study and conducted on one hundred eighteen women in eight rural areas in Fridan. Based on precede model, CHD mortality rate, incorrect nutritional habits and nutritional behaviors were identified as the most important indicators. During educational intervention, predisposing factors, enabling factors and reinforcement factors were noticed.The training content was designed based on precede model contains 3 educational sessions weekly for 2 months. Results: Following the educational intervention, the mean score of knowledge, attitude were significantly increased and predisposing, Enabling and Reinforcing factors as well as behavior were improved. Approximately nine percent of participants perceived they are at risk of heart diseases and 12.96% believed that their regimes are not healthy (bad). Near 48% indicated that heart diseases are preventable diseases.Conclusion: The finding of current study confirmed the practicability and effectiveness of the PRECEDE Model –based educational program on Behavioral.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله لیلی صالحی | l salehi
phd, tehran university of medical sciences, iran
دکتری آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، مرکز پژوهش های سلامت مبتنی بر مشارکت جامعه، دانشگاه علوم پزشکی ت
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

فروزان حیدری | f haidari
health educator, tehran university of medical sciences, iran
کارشناس آموزش بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://irje.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-65&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات