پتانسیل شبکههای اجتماعی برای استخراج آمار و اطلاعات در مورد رفتار کاربران مورد توجه بسیاری از پژوهشگران قرار گرفتهاست. با توسعه و محبوبیت این شبکهها، بسیاری از انسانها ترجیح میدهند تجربیات خود را به اشتراک بگذارند. با جمعآوری دادههای رفتاری کاربران، فرصتهای منحصر به فردی برای درک الگوهای حرکتی و پیشبینی رفتار مکانی آنها ایجاد میشود. یک نمونه از شبکههای اجتماعی مبتنی بر مکان Foursquare است. در این شبکهها محتوای تولیدشده توسط کاربر در موقعیت مکانی ثبت میشود و مکانهای جدید را به کاربران توصیه میکند. این شبکهها امکان ثبت و اشتراکگذاری موقعیت مکانی کاربران را فراهم میکنند. این پلتفرمها حجم عظیمی از دادههای رفتاری را تولید میکنند که میتوان برای درک الگوهای حرکتی و پیشبینی رفتار آینده کاربران استفاده کرد. این موضوع کمک شایانی در زمینه کسبوکارها و خدمت به امور جهانگردی دارد. برای بهبود دقت پیشبینی مکان بعدی در ابتدا نیاز است دوستان و یا افرادی که بیشترین نقاط مشترک را با هم دارند شناسایی شوند؛ بنابراین عواملی شامل تأثیر دوستان، تاریخچه بازدیدها و ویژگیهای زمانی - مکانی در پیشبینی انتخاب مکان بعدی کاربر نقش بسزایی دارد؛ لذا اهمیت درنظرگرفتن ویژگیهای زمانی در فرایند پیشبینی بسیار مهم است. روش پیشنهادی دقت روشهای یادگیری ماشین و شبکههای عصبی بازگشتی را برای پیشبینی مکان بعدی کاربران مورد بررسی قرار دادهاست. در این مقاله با استفاده از الگوریتم RandomForest دادهها مورد بررسی قرار گرفتهاند تا نقش دادهها در دستهبندی مشخص شود. سپس با استفاده از شبکههای عصبی بازگشتی LSTM ، RNN و GRU عمل پیشبینی عملکرد کاربران مورد ارزیابی واقع شد. در این راستا شبکه عصبی بازگشتی LSTM با دقت 71 درصد در میان شبکههای عصبی بازگشتی بیشترین دقت را داشته است. این پژوهش نشان میدهد که ترکیب هوش مصنوعی و دادههای مکانی- زمانی میتواند درک عمیقی از رفتارهای انسانی در فضاهای شهری و رقمی ارائه دهد.