این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
تحقیقات مالی، جلد ۲۷، شماره ۱، صفحات ۱۱۴-۱۳۹

عنوان فارسی چارچوب سیاستی برای ارتقای سواد مالی در ایران
چکیده فارسی مقاله هدف: در عصر حاضر، سواد مالی یکی از دانش‌ها و مهارت‌های ضروری زندگی شناخته می‌شود؛ به‌طوری که در کشورهای توسعه‌یافتۀ جهان، هر فردی باید از سطح مطلوبی از سواد مالی برخوردار باشد. اهمیت این موضوع تا حدی است که تاکنون بیش از 60 کشور جهان سیاست‌ها و استراتژی‌های ملی‌ای را برای ارتقای سواد مالی طراحی کرده‌اند و برنامه‌های مشخصی را در این راستا در دستور کار خود قرار داده‌اند. کشور ما نیز از این قاعده مستثنا نیست. ارتقای سواد مالی در ایران، به‌خاطر شرایط خاص اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، اهمیت بسزایی دارد؛ زیرا افزایش آگاهی‌ها، دانش و مهارت‌های مالی در افراد، خطاهای مالی آنان را کاهش می‌دهد، تصمیم‌گیری‌های درست مالی را در آن‌ها تقویت می‌کند، به آنان احساس اعتمادبه‌نفس می‌دهد و در رسیدن به رفاه و امنیت مالی آن‌ها را یاری می‌کند. علاوه‌بر اینها می‌تواند برای بهبود وضعیت کلان اقتصادی و اجتماعی کشور نیز مفید باشد، ثبات اقتصادی جامعه را تضمین کند و افراد جامعه را بیشتر با سیاست‌های اقتصادی و مالی همراه کند. از این‌رو ضروری است که در حوزۀ سیاست‌گذاری‌های عمومی نیز، این موضوع در دستور کار نهادهای بالادستی قرار گیرد و سیاست‌های ارتقای سواد مالی احصا شود و بهترین و مطلوب‌ترین سیاست‌ها در این حوزه مبتنی بر فرهنگ بومی ایرانی ـ اسلامی ما تدوین شود. روش: پژوهش حاضر که با جمع‌آوری اسناد سیاستی و استراتژی‌های ملی دیگر کشورها و نیز با استفاده از مصاحبۀ نیمه ساختار یافته با استادان، متخصصان و صاحب‌نظران مدیریت مالی، سواد مالی و سیاست‌گذاری اجرا و با شیوۀ تحلیل مضمون کیفی، تحلیل شده است، سعی دارد به این پرسش اصلی پاسخ دهد که چارچوب سیاستی برای ارتقای سواد مالی در ایران چیست؟ یافته‌ها: بر اساس یافته‌های پژوهش، چارچوب سیاستی برای ارتقای سواد مالی در ایران را می‌توان بر اساس چهار حوزۀ اصلی پی‌ریزی کرد که هر یک از این حوزه‌ها، از چند حوزۀ فرعی تشکیل می‌شود. این حوزه‌ها عبارت‌اند از: 1. پیش‌نیازهای سیاستی (شامل پیش‌نیازهای قانونی، مالی، اجرایی و فرهنگی)؛ 2. اهداف سیاستی (شامل اهداف آموزشی، اقتصادی و سیاسی ـ اجتماعی)؛ 3. الزامات سیاستی (شامل الزامات محتوایی، مخاطب‌شناسی، متخصص‌پروری و ارزیابی)؛ 4. ابزارهای سیاستی (شامل ابزارهای سنتی و کلاسیک، نوین و حمایتی ـ تشویقی). این چارچوب می‌تواند به‌عنوان طرحی جامع برای سیاست‌گذاری در زمینۀ ارتقای سواد مالی در ایران استفاده شود. نتیجه‌گیری: برنامه‌های ارتقای سواد مالی در هر کشوری باید متناسب با شرایط خاص آن کشور طراحی شود. با توجه به شرایط خاص ایران، چارچوبی را که این پژوهش بر اساس الگوهای بین‌المللی و نظرهای خبرگان داخلی ارائه کرده است، می‌تواند راهنمای مناسبی برای سیاست‌گذاران در تدوین و اجرای سیاست‌های مؤثر بومی در این زمینه باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله چارچوب سیاستی،سیاست‌گذاری،سواد مالی،سیاست‌های مالی،

عنوان انگلیسی A Policy Framework for Promoting Financial Literacy in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Objective Financial literacy is widely recognized as a crucial life skill, with individuals in developed countries expected to attain a desirable level of financial competence. This significance is reflected in the fact that more than 60 countries have developed national policies and strategies to promote financial literacy, incorporating specific programs into their agendas. Iran is no exception. Enhancing financial literacy is particularly important given the country's distinct economic, social, political, and cultural conditions. Improving individuals' financial awareness, knowledge, and skills reduces financial errors, strengthens sound financial decision-making, boosts confidence, and aids in achieving financial security and well-being. Furthermore, it can contribute to macroeconomic and social improvements, ensure economic stability, and foster greater public alignment with financial and economic policies. Therefore, it is essential to integrate this issue into the agendas of higher-level policymaking institutions and develop policies to promote financial literacy that are tailored to Iran's unique Islamic-Iranian culture.   Methods This study was conducted by collecting policy documents and national strategies from other countries, as well as through semi-structured interviews with experts, specialists, and scholars in financial management, financial literacy, and policymaking. It employs qualitative thematic analysis to explore the main question: What policy framework is needed to promote financial literacy in Iran?     Results Research findings reveal that the policy framework for enhancing financial literacy in Iran can be structured around four primary themes, each comprising several subthemes. The domains include: 1. Policy prerequisites: (including legal, financial, executive, and cultural prerequisites); 2. Policy objectives (including educational, economic, and socio-political goals); 3. Policy requirements (including content development, audience analysis, expert cultivation, and evaluation measures); and 4. Policy tools (including traditional, classic, innovative, and supportive-motivational mechanisms). This framework can serve as a blueprint for policymaking in the field of financial literacy enhancement in Iran.   Conclusion Financial literacy enhancement programs in any country must be designed in accordance with the country's unique circumstances. Given Iran's unique context, the proposed framework—grounded in international models and domestic expert insights—may guide policymakers in developing effective, localized policies in this domain.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله چارچوب سیاستی,سیاست‌گذاری,سواد مالی,سیاست‌های مالی

نویسندگان مقاله احمد جهانگیر فیض آبادی |
کارشناس ارشد، گروه معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق علیه السلام، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://jfr.ut.ac.ir/article_101362_4034f2809b84bffc15f31367e1f23276.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات