این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۲۲، شماره ۵۷، صفحات ۳۳-۱
عنوان فارسی
مدل علّی امید به تحصیل دانشآموزان براساس ادراک حمایت اجتماعی و بهزیستی روانی: نقش واسطهای اشتیاق تحصیلی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی مدل علّی امید به تحصیل دانشآموزان براساس ادراک حمایت اجتماعی و بهزیستی روانی با نقش واسطهای اشتیاق تحصیلی بود. پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانشآموزان پسر متوسطه اول شهر یاسوج در سال تحصیلی 1403-1402. بود که از میان آنها نمونهای به تعداد 360 نفر به روش خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردید. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه های اشتیاق تحصیلی ریو و تسینگ (2011)، ادراک حمایت اجتماعی زیمت و همکاران (1988)، امید به تحصیل خرمایی و کمری (1396) و بهزیستی روانی ریف (1995) استفاده گردید. بهمنظور تحلیل دادهها از آزمونهای آماری همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و معادلات ساختاری و همچنین، از نرمافزار SPSS و Smart PLS استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد بهزیستی روانی و اشتیاق تحصیلی توانستند به طور معناداری امید به تحصیل را پیشبینی کنند اما ادراک حمایت اجتماعی قادر به پیشبینی نمرات امید به تحصیل نبود؛ نتایج تحلیل مسیر نیز نشان داد نقش میانجی اشتیاق تحصیلی در مسیر ادراک حمایت اجتماعی با امید به تحصیل معنادار نیست؛ همچنین اثر غیر مستقیم اشتیاق تحصیلی در این مسیر معنادار نیست. اما اثر غیر مستقیم اشتیاق تحصیلی بر امید به تحصیل از مسیر بهزیستی روانی معنادار است (16/0ß=). اشتیاق تحصیلی در رابطه بین بهزیستی روانشناختی و امید به تحصیل نقش میانجیگرانه دارد. در واقع بهزیستی روانشناختی با افزایش اشتیاق تحصیلی منجر به افزایش امید به تحصیل در دانشآموزان میگردد. بنابراین، تقویت بهزیستی روانی و اشتیاق تحصیلی میتواند نقش مهمی در افزایش امید به تحصیل دانشآموزان داشته باشد. پیشنهاد میشود برنامههایی برای ارتقای بهزیستی روانی و اشتیاق تحصیلی طراحی و اجرا شود. مدارس و مشاوران میتوانند با ایجاد محیطهای حمایتی و ارائه فعالیتهای انگیزشی، اشتیاق تحصیلی دانشآموزان را افزایش دهند و به این ترتیب به بهبود امید به تحصیل آنان کمک کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
امید به تحصیل،ادراک حمایت اجتماعی،بهزیستی روانشناختی،اشتیاق تحصیلی،
عنوان انگلیسی
Causal Model of students' Academic Hope based on the Perceived Social Support and Psychological Well-being: The Mediating role of Academic Engagement
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of the present study was to examine the causal model of students' academic hope based on the perception of social support and psychological well-being, with the mediating role of academic engagement. This study is descriptive and correlational in nature and The statistical population of the study included all male middle school students in Yasuj city during the 2023-2024 academic year, from which a sample of 360 students was selected through multistage cluster sampling. For data collection, the study utilized the Academic Engagement Questionnaire by Reeve and Tseng (2011), the Perceived Social Support Scale by Zimet et al. (1988), the Academic Hope Scale by Khormaei and Kamari (2017), and the Psychological Well-Being Scale by Ryff (1995). To analyze the data, Pearson correlation, multiple regression analysis, and structural equation modeling were employed and SPSS and Smart PLS software were used. The results of the regression analysis indicated that psychological well-being and academic engagement significantly predicted academic hope, whereas perceived social support did not predict academic hope scores. Path analysis results also demonstrated that the mediating role of academic engagement in the relationship between perceived social support and academic hope was not significant; furthermore, the indirect effect of academic engagement in this pathway was not significant. However, the indirect effect of academic engagement on academic hope through psychological well-being was significant (ß=./16). Academic engagement plays a mediating role in the relationship between psychological well-being and academic hope. In fact, psychological well-being enhances academic hope in students by increasing their academic engagement. Enhancing psychological well-being and academic engagement can significantly increase students' hope for education. Schools and counselors should focus on creating supportive environments and motivational activities to achieve this goal.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
امید به تحصیل,ادراک حمایت اجتماعی,بهزیستی روانشناختی,اشتیاق تحصیلی
نویسندگان مقاله
وکیل آژیده |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
آیت قدوسینژاد |
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
فریبرز نیکدل |
دانشیار گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_8946_681b5f20a3f8f771e4e26281bcce9875.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات