این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۲۲، شماره ۵۷، صفحات ۵۸-۳۴
عنوان فارسی
نقش میانجی خودتنظیمی هیجانی در رابطه بین جوعاطفی خانواده و شایستگی هیجانی- اجتماعی دانشآموزان ابتدایی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجی خودتنظیمی هیجانی در رابطه بین جوعاطفی خانواده و شایستگی هیجانی- اجتماعی در دانشآموزان انجام شد. روش پژوهش توصیفی- همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دوره دوم ابتدایی شهر خرمآباد در سال1403 -1402 بود. در این مطالعه 340 دانشآموزن دختر (143 نفر) و پسر (197 نفر) به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جمعآوری دادهها با استفاده از مقیاس خودتنظیمی هیجانی (هافمن و کاشدن،2010)، ، مقیاس جو عاطفی خانواده (هیل برن، 1964) و مقیاس شایستگی هیجانی- اجتماعی ژو و ای، 2012 انجام شد. بهمنظور آزمون روابط ساختاری در مدل مفروض، از روش آماری مدلیابی معادله ساختاری، نرمافزار آماری24-SPSS و 24-AMOS استفاده شد. نتایج نشان داد مدل پیشنهادی از برازش مطلوب برخوردار است. نتایج نشان داد اثرات مستقیم جوعاطفی خانواده بر شایستگی هیجانی- اجتماعی، جوعاطفی خانواده بر خودتنظیمی هیجانی و خودتنظیمی هیجانی بر شایستگی هیجانی- اجتماعی معنادار بود (05/0p<)، همچنین نتایج نشان داد که خودتنظیمی هیجانی در رابطه بین جوعاطفی خانواده و شایستگی هیجانی- اجتماعی نقش میانجی دارد (05/0p<). یافتههای پژوهش حاضر دارای تلویحات کاربردی برای مداخلههای آموزشی و مشاورهای برای دانشآموزان و خانوادهها با هدف ارتقای شایستگی هیجانی- اجتماعی دانشآموزان بر اساس تقویت جوعاطفی خانواده و خودتنظیمی هیجانی است تا دانشآموزان بتوانند به شیوه کارآمد و سازگارانه با محیط اجتماعی و مدرسه سازگاری مطلوبی را کسب نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شایستگی هیجانی- اجتماعی،جوعاطفی خانواده،خودتنظیمی هیجانی،دانشآموزان،
عنوان انگلیسی
The Mediating Role of Emotional Self-Regulation in the Relationship Between Family Temperament and Social-Emotional Competence of Elementary Students
چکیده انگلیسی مقاله
The present study was conducted with the aim of determining the mediating role of emotional self-regulation in the relationship between family emotional atmosphere and social-emotional competence in students.The descriptive-correlational research method was structural equation modeling. The statistical population of the research included all students of the second year of elementary school in Khorram Abad city in 2023-2024. In this study, 340 female students (143 people) and male students (197 people) were selected as samples by stratified random sampling method. Data collection was done using emotional self-regulation scale (Hoffman and Kashden, 2010), family emotional atmosphere scale (Hillburn, 1964) and social-emotional competence scale Zhou and Ai, 2012. In order to test the structural relationships in the assumed model, the statistical method of structural equation modeling, SPSS-24 and AMOS-24 statistical software were used. The results showed that the proposed model has a good fit. The results showed that the direct effects of family emotionality atmosphere on emotional-social competence, family emotionality atmosphere on emotional self-regulation and emotional self-regulation on emotional-social competence were significant (p<0/05), Also, the results showed that emotional self-regulation plays a mediating role in the relationship between family emotionality atmosphere and social-emotional competence (p<0/05). The findings of the present research have practical implications for educational and counseling interventions for students and families with the aim of improving the emotional-social competence of students based on the strengthening of family emotionl atmosphere and emotional self-regulation so that students can To get a good adaptation to the social and school environment in an efficient and compatible way.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شایستگی هیجانی- اجتماعی,جوعاطفی خانواده,خودتنظیمی هیجانی,دانشآموزان
نویسندگان مقاله
حافظ پادروند |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
عزت اله قدم پور |
استاد، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
فضل اله میردریکوند |
استاد گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_8719_13d10cb1451e64e2d9df31c5f5c9c358.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات