این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات روانشناسی تربیتی
، جلد ۲۲، شماره ۵۷، صفحات ۸۶-۵۹
عنوان فارسی
ااثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر استرس ناشی از انتظارات تحصیلی و خودناتوانسازی دانشآموزان دختر
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر استرس ناشی از انتظارات تحصیلی و خودناتوانسازی دانشآموزان انجام شد. این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی بوده و در آن از طرح پیشآزمون و پسآزمون همراه با گروه کنترل استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش را دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر چاراویماق در استان آذربایجان شرقی در سالتحصیلی1402-1401 به تعداد تقریبی 2000 نفر تشکیل دادهاند. پس از اجرای مقیاس استرس ناشی از انتظارات تحصیلی (AESI) آنگ و هوان (2006) و خودناتوانسازی(SHS) جونز (1979) از بین دانشآموزانی که استرس و خودناتوان سازی شدیدی داشتند،30 نفر انتخاب و با استفاده از گمارش تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. اعضای گروه آزمایش، طی 8 جلسه 5/1 ساعته آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی که توسط کابات زین در سال 2002 طراحی شده را به صورت گروهی دریافت کردند. دادههای گردآوریشده با استفاده از تحلیل کوواریانس و SPSS نسخه 24 مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. نتایج به دست آمده نشان داد آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی موحب کاهش استرس ناشی از انتظارات تحصیلی و خودناتوانسازی دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر چاراویماق شده است (سطح معنی داری 001/0). بر اساس یافتههای پژوهش میتوان کارگاههای آموزشی کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی را برای کاهش استرس ناشی از انتظارات تحصیلی و خودناتوانسازی دانش آموزان برگزار کرد. همچنین جلساتی با هدف آگاهی بخشی برای والدین و معلمان در جهت کاهش انتظارات تحصیلی از دانشآموزان، میتوان ترتیب داد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استرس،انتظارات تحصیلی،خودناتوانسازی،ذهنآگاهی،
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Mindfulness-Based Stress Reduction Training on Academic expectations stress and Self-handicapping in Senior high school Girls
چکیده انگلیسی مقاله
The current research was conducted with the aim of studying the effectiveness of mindfulness-based stress reduction training on the academic expectations stress and self-handicapping of the students. This research is semi-experimental and pretest-posttest control group design is used. The population of the research is consisted of 2000 female students of the second period of high school in academic years 2022-2023 in Charoymaq city which is located in East Azarbaijan province. After implementing Ang and Huan`s (2006) academic expectations stress (AESI) and Jones`s (1979) self-handicapping (SHS) inventories, 30 students were selected from among the students who had severe stress and self-handicapping. Then they were divided in two experimental (15 people) and control (15 people) groups by using random assignment. The members of the experimental group received mindfulness-based stress reduction training during 8 sessions for 90 minutes; which designed by Kabat- Zinn in 2002. The collected data were analyzed by SPSS (version 24) and the analysis of covariance (ANCOVA). The obtained results showed that the mindfulness-based stress reduction training is effective (p<0.001) in reducing the academic expectations stress and self-handicapping of female students of the second period of high school in Charoymaq city. So, according to the findings, mindfulness-based stress reduction workshops can be held to reduce the academic expectations stress and self-handicapping of the students. Also, meetings can be arranged with aim of informing parents and teachers in order to reduce academic expectations from students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
استرس,انتظارات تحصیلی,خودناتوانسازی,ذهنآگاهی
نویسندگان مقاله
رضا پیری |
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
غلامرضا گل محمد نژاد |
دانشیار سنجش و اندازه گیری، گروه علوم تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
رامین حبیبی کلیبر |
استاد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jeps.usb.ac.ir/article_8938_3d8824e3499c1beed6761705c41097a2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات