این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
مجله اپیدمیولوژی ایران
، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۲۸-۳۴
عنوان فارسی
رعایت اصول صحیح مقاله نویسی در مقالات چاپ شده توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز طی سالهای ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۶
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و اهداف: انتشار مقالات در مجلات معتبر علمی از شاخصهای مهم تولید علم به شمار میرود. مطالعه حاضر به بررسی چگونگی رعایت نگارش علمی در بخش " مواد و روشها " و " نتایج " در آن گروه از مقالات رشته پزشکی که در مجلات معتبر منتشر گردیده است، میپردازد.روشکار: این مطالعه به روش توصیفی و با استفاده از پرسشنامه، 200 مقاله دانشگاه علوم پزشکی شیراز را به روش نمونهگیری تصادفی منظم مورد بررسی قرار داده است. این مقالات طی سالهای 1381 تا 1386 در مجلات علمی- پژوهشی داخلی و خارجی چاپ شده بودند، انجام شد. نتایج: ازمیان 200 مقاله ثبتی در معاونت پژوهشی، 190 مقاله (95%) دارای نویسنده مسئول از اعضای هیات علمی بودند. 23 درصد از این مقالات مربوط به رشتههای علوم پایه و 72 درصد به رشتههای بالینی تعلق داشتند. در مطالعات توصیفی، عدم اشاره به زمان مطالعه در 26% از موارد، در مطالعات مورد- شاهدی، عدم شرح دقیق بیماری و نحوه تشخیص آن در 59% از موارد و در مطالعات کوهورت و کارآزماییهای بالینی، عدم اشاره به تعداد موارد مفقود شده در90% و 85% از موارد مشاهده گردید. نتیجهگیری: با توجه به مشکلات نگارش علمی مشاهده شده در مقالات، توجه بیشتر به کمیت و کیفیت کارگاههای روش تحقیق و نگارش علمی، فراهم آوردن تمهیدات لازم جهت حضور موثر پژوهشگران در این کارگاهها، فراهم آوردن زمینه برای تهیه و تدوین کتب راهنمای پژوهش و نگارش مقالات علمی الزامی بنظر میرسد. کیفیت مقالات نشریات داخلی به نشریات خارجی نمایه شده نزدیک است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مجلات،نگارش علمی،مقالات،شیراز
عنوان انگلیسی
Assessing the Principle of Scientific Writing in Published Articles in Shiraz University of Medical Sciences, Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives: Publication of scientific articles nowadays is one of the important indexes of knowledge production. This index plays a key role for ranking in academia. The aim of this study was to assess the how academic staff in Shiraz Medical Sciences University considered the principle of scientific writing. Methods: In a cross-sectional study 200 published papers among 1104 paper registered to vice chancellor of research from 2002 to 2007 were selected with systematic random sampling method.Results: Among 200 papers, 190 (95%) had corresponding author from faculty members. Twenty three percents (23%) of papers were in basic sciences field and 72% were in clinical field. In 19 (9.5%) of papers either an epidemiologists-biostatistician or social medicine specialists were coauthor. Forty five (22.5%) of published papers, consisted of descriptive studies and the rest were analytic studies. Maximum faults in descriptive studies were the missing of time interval stating (26%). In case-control studies, 59% of papers had not stated diagnosis criteria and disease definitions. In cohort studies and clinical trials, 90% and 85% of papers had not expressed the number of missed patients during study, respectively. Conclusions: With regards to findings of this study, scientific writing and research methodology short course as continuing development professional for academic staff should be emphasized in academic institutes in Iran. Keywords: Scientific writing, Journals, Shiraz,Iran
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Scientific writing , Journals , Shiraz , Iran
نویسندگان مقاله
سید حمیدرضا طباطبایی | shr tabatabaee
عضو هیات علمی گروه اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
امید فاضل زاده | o fazalzadeh
پزشک عمومی ، حوزه معاونت پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ایران ، mph
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شیراز (Shiraz university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://irje.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-114&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات