این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نشریه روان پرستاری، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مقایسه تاثیر آموزش گروهی شناختی – رفتاری، شفقت به خود و مثبت‌نگری بر اساس آموزه‌های دینی بر شایستگی اجتماعی-هیجانی دانش‌آموزان دختر دارای افکار خودکشی
چکیده فارسی مقاله

مقدمه: شایستگی اجتماعی - هیجانی یک عامل مؤثر در کاهش افکار خودکشی است. با وجود انجام مداخلات مختلف هنوز شکاف پژوهشی در زمینه مقایسه تأثیر مداخلات مختلف بر شایستگی اجتماعی-هیجانی دانش‌آموزان دختر دارای افکار خودکشی وجود دارد. این مطالعه  هدف مقایسه تاثیر آموزش درمان شناختی - رفتاری، شفقت به خود و مثبت‌نگری براساس آموزه­های دینی بر شایستگی اجتماعی-هیجانی در دانش‌آموزان دختر دارای افکار خودکشی انجام شد.

روش کار: روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی از نوع پیش‌آزمون-پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر خرم‌آباد در سال تحصیلی 1403-1402 بود. نمونه‌ آماری شامل 60 نفر بود که از بین 3 مدرسه از کل مدارس دخترانه متوسطه دوم به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب و به طور تصادفی در گروه­های آزمایش و گواه قرار داده شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در این مطالعه پرسشنامه افکار خودکشی بک و همکاران (1979) و مقیاس شایستگی اجتماعی-هیجانی زو و جی (2012) بود. پروتکل­های آموزشی برای گروه­های آزمایش به ترتیب آموزش شناختی – رفتاری (برایان و راد، 2018)، آموزش شفقت به خود (پل گیلبرت، 2000) و آموزش مثبت­نگری بر اساس آموزه­های دینی (فرنام و حمیدی، 1395) بود و گروه گواه آموزشی دریافت نکرد. داده­های حاصل از پژوهش به شیوه تحلیل کوواریانس تک و چندمتغیری، با استفاده از نرم­افزار SPSS-25 تحلیل شدند.

یافته­ها: نتایج نشان داد که هر سه آموزش بر مؤلفه­های شایستگی اجتماعی- هیجانی تأثیر معناداری داشته­اند (001/0>p) و بین گروه گواه و سه روش آموزش در مؤلفه­های « شایستگی اجتماعی-هیجانی» تفاوت معنی­داری مشاهده می­شود (001/0>p). نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که «آموزش گروهی شناختی-رفتاری» نسبت به سایر مداخلات بیشتر بر مؤلفه نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که «آموزش گروهی شناختی-رفتاری» نسبت به سایر مداخلات بیشتر بر مؤلفه‌های شایستگی اجتماعی-هیجانی مؤثر بوده است (001/0>p).

نتیجه‌گیری: یافته­ها نشان داد آموزش­ شناختی رفتاری مداخله­ای کارآمدتر برای بهبود شایستگی اجتماعی-هیجانی دانش­آموزان دختر در کاهش افکار خودکشی می‌باشد.

 

کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش گروهی شناختی–رفتاری، آموزش شفقت به خود، آموزش مثبت­نگری بر اساس آموزه­های دینی، شایستگی اجتماعی-هیجانی

عنوان انگلیسی Comparing the Efficacy of Cognitive-Behavioural Group Training, Self-Compassion and Positivity Based on Religious Teachings on the Social-Emotional Competence of Female Students with Suicidal Thoughts
چکیده انگلیسی مقاله Abstract
Introduction: Social-emotional competence is an effective factor in reducing suicidal thoughts. Despite the implementation of various interventions to reduce suicidal thoughts, there is still a research gap in the field of comparing the effect of cognitive-behavioral interventions, self-compassion, and positivity based on religious teachings on the social-emotional competence of female students with suicidal thoughts. This study aimed to compare the effectiveness of cognitive-behavioral therapy, self-compassion, and positive thinking based on religious teachings on social-emotional competence among female students with suicidal thoughts
Methods: The current study employed a quasi-experimental pretest-post-test design with a control group. The population consisted of all female high school students in Khorramabad during the academic year 2023-2024. A multi-stage cluster random sampling method was used. The data collection tool in this study was the suicidal ideation questionnaire (Beck et al., 1979) and the social-emotional competence scale of Zhou and Jie (2012). The experimental groups received respectively: cognitive-behavioral therapy (Brian & Rad, 2018) for 10 sessions, self-compassion training (Pol Gilbert, 2000) for 8 sessions, and positivity based on religious teachings (Farnam & Hamidi, 2016) for 8 sessions, while the control group received no intervention. The data obtained from the research were analyzed by single and multivariate covariance analysis using SPSS-25 software.
Results: The results showed that all three trainings had a significant effect on the components of social-emotional competence (p<0.001) and there was a significant difference between the control group and the three training methods in the components of "social-emotional competence". It is observed (p>0.001). The results of the follow-up test showed that "cognitive-behavioral group training" was more effective than other interventions on the components (p<0.001).
Conclusion: The findings of the research showed that cognitive behavioral education is a more effective intervention for improving the social-emotional competence of female students to reduce suicidal thoughts.

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله cognitive-behavioural group training, self-compassion training, positivity training based on religious teachings, psychological capital

نویسندگان مقاله محبوبه پرورده | Mahbobeh parvardeh
Department of Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
گروه روان‌شناسی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران

محمد عباسی | Mohammad Abbasi
Department of Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
گروه روان‌شناسی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران.

عزت‌اله قدم‌پور | Ezatolah Ghadampour
Department of Psychology, Lorestan University, Khorramabad, Iran.
گروه روان‌شناسی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران


نشانی اینترنتی http://ijpn.ir/browse.php?a_code=A-10-2516-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات