این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
برنامه ریزی و آمایش فضا
، جلد ۲۸، شماره ۴، صفحات ۱-۲۴
عنوان فارسی
اثر تغییر کرایه و سایر شوک های قیمتی بر رفتار و توزیع مسافران در سیستم های حمل و نقل شهری(نمونه مورد مطالعه مشهد)
چکیده فارسی مقاله
جا به جایی در شهر در هر شکل و وسیله ای که انجام شود، هزینه های مادی و غیر مادی مختلفی به همراه دارد. به همین دلیل، هر تغییری در این هزینه ها، سریعا در رفتار مسافران خود را نشان میدهد. یکی از عواملی که به راحتی قابل سنجش بوده و اثر آن به سرعت در واکنش مسافران دیده میشود، تغییر نرخ کرایه ها است. معمولا در هنگام تغییر نرخ کرایه و یا قیمت سوخت، شهروندان تلاش میکنند انتخابهای خود را به نحوی انجام دهند که کمترین هزینه را متحمل شوند. چنانچه مدیران شهری از انتخابهای احتمالی شهروندان آگاهی کاملی داشته باشند، میتوانند برنامه ریزیهای لازم را به انجام برسانند. هدف این تحقیق آن است که مشخص کند تغییر کرایه و سایر هزینه ها، رفتار مسافران را چگونه جهت دهی کرده و سیستم حمل و نقل عمومی چه واکنشی به این رفتار نشان می دهد. به همین منظور، این بررسی به شیوه توصیفی و تحلیلی انجام شده است. داده های مورد نیاز از سازمان حمل و نقل شهرداری مشهد اخذ شده و با استفاده از روش خودرگرسـیون بـرداری جامع، تجزیه و تحلیل گردیده است. یافته های مطالعه نشان داد که حذف و یا کاهش هزینه، استفاده از حمل و نقل عمومی را به شکل معناداری تغییر میدهد. البته با این تغییرات، انواع روشهای حمل و نقل، بار یکسانی را پذیرا نمیشوند. علاوه بر آن، چنانچه تغییر کرایه ها همزمان با شوکهای بیرونی مثل تغییر قیمت بنزین، هزینه پارکینگ و ... باشد، تراکم مسافران در حمل و نقل عمومی با رشد زیادی همراه خواهد شد. در این شرایط، هر نوع سیستمی (اتوبوس، مترو و ...)، سهم متفاوتی از مسافران را به سوی خود جلب خواهند کرد. در این صورت، بایستی سیاستگذاریها به نحوی انجام شود که ضمن پاسخگویی مناسب به شهروندان، در سیستم رفت و آمد شهری اختلالی ایجاد نشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حمل و نقل عمومی،حذف کرایه،شوکهای بیرونی،ترافیک،مشهد
عنوان انگلیسی
The Effect of Fare Changes and Other Price Shocks on Passenger Behavior and Distribution in Urban Transportation Systems: (Case Study, Mashhad Metropolis)
چکیده انگلیسی مقاله
Navigating urban environments, regardless of the mode of transport employed, incurs a variety of both tangible and intangible expenditures. Consequently, any fluctuations in these expenditures are promptly reflected in the behavioral patterns of travelers. A particularly salient variable that is readily quantifiable and whose impact is swiftly observable in the responses of commuters is the alteration in fare structures. Typically, when there are modifications in fare rates or fuel costs, residents tend to make decisions that minimize their financial outlay. Should urban planners possess comprehensive insights into the potential decisions made by residents, they are better equipped to implement requisite strategic planning. To this end, the present research was conducted through a descriptive and analytical framework. The objective was to ascertain the extent to which variations in fares and associated costs influence passenger behavior and to evaluate the corresponding responses of the public transportation system to such behaviors. The requisite data was acquired from the Mashhad Municipality Transportation Organization and subsequently subjected to analysis utilizing the comprehensive vector auto regression methodology. The outcomes of the study indicated that the elimination or reduction of fare significantly alters the utilization patterns of public transportation. It is pertinent to note that, amidst these alterations, various modes of transport do not accommodate identical passenger loads. Furthermore, should fare adjustments occur concurrently with external shocks, such as fluctuations in gasoline prices or alterations in parking fees, there will be a marked increase in passenger density within public transportation systems. In this context, each transportation system (e.g., bus, subway, etc.) is likely to garner a distinct proportion of passengers. Consequently, it is imperative that policies are instituted in such a manner that they effectively address the needs of citizens while simultaneously preventing any disruption to the urban transportation infrastructure.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Public transportation,fare elimination,external shocks,traffic,Mashhad
نویسندگان مقاله
رستم صابری فر | Rostam Saberifar
Payam-e-Noor University
دانشگاه پیام نور
نشانی اینترنتی
http://hsmsp.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-71807-5&slc_lang=fa&sid=21
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات