این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله اپیدمیولوژی ایران، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۷۱-۷۶

عنوان فارسی مقایسه اثرآموزش پیشگیری از آلودگی به ویروس ایدز توسط گروه همسالان٬ پزشک و توزیع پمفلت برآگاهی دانش آموزان دختر دبیرستانی کرمانشاه
چکیده فارسی مقاله مقدمه و اهداف: با توجه به افزایش روز افزون موارد HIV در جوانان و اهمیت آموزش در پیشگیری از آن، در این مطالعه اثر سه روش آموزش‌ (توسط پزشک، همسالان و پمفلت) پیشگیری از ایدز در دانش آموزان دختر دبیرستانی ناحیه 3 آموزش و پرورش شهر کرمانشاه مورد مقایسه قرار گرفت. روش‌کار: تعداد 1500 دانش آموز دختر دبیرستانی پایه سوم به صورت طبقه‌ای تصادفی از 21 دبیرستان منطقه 3 آموزش و پرورش وارد مطالعه شدند.. از مجموع 1500 نفر مورد مطالعه، 498 نفر توسط پزشک عمومی، 502 نفر توسط گروه همسالان و 500 نفر با استفاده از پمفلت ایدز آموزش دیدند.20 روز پس از اتمام آموزش؛ پس آزمون(پست تست) با استفاده از همان پرسشنامه بعمل آمد. داده‌های جمع‌آوری شده با 5/11 spss و با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل شد. نتایج: دانش‌آموزان مورد مطالعه 1500 نفر با میانگین سنی 7/.± 78/16سال بودند. میانگین نمرات پیش‌آزمون و پس‌آزمون در هر سه گروه مورد مداخله تفاوت معنی‌دار داشت (0001/P=). میانگین تغییر نمرات قبل و بعد در گروه آموزش توسط پزشک (6/3 ± 7/10) بیشتر از میانگین تغییر نمرات قبل و بعد از آموزش توسط همسالان (4/3 ± 8/8) و مورد اخیر نیز بیشتر از پمفلت (9/3 ± 3/7) بود و آزمون بون فرونی این تفاوت‌ها را از نظر آماری معنی‌دار نشان داد (0001/0 P=). نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های این مطالعه، آموزش پیشگیری از ایدز توسط پزشکان در افزایش آگاهی دانش آموزان موثرتر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش بهداشت،پیشگیری،HIV،دانش آموزان،آموزش همسالان،کرمانشاه

عنوان انگلیسی To Compare the Evaluation of HIV/AIDS Female High School Peer Education with Lecture by Physician and Pamphlets in Kermanshah
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objectives: The youth group is more prone to HIV infection. Education is a cornerstone to prevention. This study was conducted to compare the efficacy of peer education and traditional lectureship and distribution of pamphlet on high school students. Methods: 1500 female high school students, third graders, were selected based on stratified random sampling studying in 21 high schools in Kermanshah. In each high school, 73 third grades were selected as the sample of the study. We designed a questionnaire as an assessment tool for interventions. Peer education was done by 502 students, and AIDS awareness pamphlet was distributed on 500 students, and the rest of students were attended a one-day workshop which was ran by a female physician in their high school. Results: The mean average age was 16.78 (SD= ± 0.7) years. The mean scores of pretest and post-test in each groups were statistically significant different (P=0.0001). Mean score of difference in workshop by female physician was greater than peer education group, 10.7 and 8.8, respectively. The group whome received their knowledge about AIDS by pamphlet obtained the least mean score than other groups and this was statistically significant (P=0.0001). Conclusions: The findings of this study indicate that educating students by general practitioners is more effective way to increase students’ knowledge about prevention of AIDS.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله علی عزیزی | azizi a
assistant professor of community medicine specialist, kerman shah university of medical science, ker
متخصص پزشکی اجتماعی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، کرمانشاه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)

فرهاد امیریان | amirian f
general practitioner, researcher, kerman shah university of medical science
پزشک عمومی، پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی، کرمانشاه، کرمانشاه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)

مرضیه امیریان | amirian m
general practitioner, researcher, kerman shah university of medical science
پزشک عمومی، پژوهشگر دانشگاه علوم پزشکی، کرمانشاه، کرمانشاه
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (Kermanshah university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://irje.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-135&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات