این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله اپیدمیولوژی ایران، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۴۳-۴۹

عنوان فارسی سلامت روان نوجوانان دبیرستانی شهر کاشان در سال ۱۳۸۳
چکیده فارسی مقاله مقدمه واهداف: نوجوانی از مهم‌ترین مراحل رشد و تکامل انسان است که ویژگی‌های رشدی آن می‌تواند زمینه ساز بروز انواع اختلالات رفتاری، بزهکاری، سوء مصرف مواد و بیماری‌های روانی باشد. با توجه به افزایش تعداد نوجوانان و جوانان در ساختار جمعیتی ایران، شناخت سریع و برنامه‌ریزی مناسب برای کنترل این اختلالات حائز اهمیت است. بر این اساس در پژوهش حاضر، وضعیت سلامت روانی نوجوانان شهر کاشان در سال 1383 مورد برسی قرار گرفته است . روش‌کار: در این پژوهش مقطعی، 400 نفر از دانش آموزان دبیرستانی شهر کاشان، به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای- تصادفی وارد مطالعه شدند. در این مطالعه ابزار سنجش شامل دو بخش بود. بخش اول شامل مشخصات جمعیت شناختی دانش آموز و بخش دوم پرسشنامه SCL-90-R بود. پرسشنامه مشخصات دموگرافیک شامل سن، جنس، سن پدر ومادر، سن بلوغ جنسی، معدل تحصیلی، سابقه مصرف مواد و اختلال روانی بود. داده‌های پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS وآمار توصیفی و آمار آستنباطی (آزمون کروسکال والیس و T-test) مورد تجزیه وتحلیل آماری قرار گرفتند. نتایج: بر اساس نتایج بدست آمده، 10 درصد از نوجوانان دبیرستانی، مشکوک به اختلال روانی شناخته شدند. شایع‌ترین علائم روانی بر اساس ابعاد 9 گانه آزمون بترتیب: افکار پارانوئید، حساسیت بین فردی، افسردگی، اضطراب و پرخاشگری بود. میانگین ابعاد روانی در نوجوانان با سابقه تنبیه بدنی، وجود سابقه ترک تحصیل، سابقه اعتیاد و اختلال روانی در خانواده افزایش داشت که از لحاظ آماری این افزایش معنادار بود(05/0P<). در نوجوانان پسر با سابقه مصرف مواد، میانگین ابعاد روانی افسردگی و پرخاشگری بالا‌تر از سایر ابعاد بود. GSI کلی(کلیت ابعاد روانی) در پسران مصرف کننده مواد 9/1 و در نوجوانان دیگر 87/0 بدست آمد که این تفاوت معنی‌دار بود. (05/0p<). در این مطالعه تفاوت معنی‌داری بین جنسیت و سلامت روان(میانگین کلی ابعاد روانی) مشاهده نشد؛ ولی در بعد افسردگی، حساسیت بین فردی و اضطراب بین نوجوانان دختر و پسر اختلاف معنی‌دار مشاهده شد. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج پژوهش و میزان بالای موارد مشکوک به اختلال روانی در نوجوانان، توجه بیشتر مسولین جهت حل مشکلات بهداشت روانی دانش آموزان و فعال‌سازی مرکز مشاوره مدارس ضروری بنظر می‌رسد و انجام برنامه‌ریزی‌های جامع به منظور ارائه خدمات مشاوره روانپزشکی و اجرای برنامه‌های منظم و مستمر آموزش بهداشت روانی و گنجاندن مطالب درسی در زمینه بهداشت روانی می‌تواند در جهت ارتقاء سلامت روانی دانش آموزان مفید باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سلامت روان،نوجوانان،ایران

عنوان انگلیسی Assessing the Mental Health of Adolescents in Kashan, 2004
چکیده انگلیسی مقاله Background & Objectives: Adolescence is an important period of human development. Developmental traits in this period could be predisposing to behavioral problems, delinquency substance abuse and mental disorder. So this survey was designed to study the mental health status of adolescence in Kashan . Methods: This cross sectional study involved 400 adolescent from Kashan high schools. They were chosen through randomized stratified sampling. SCL-90-R Questionnaire was used. Demographic information such as age, sex, birth order, history of addiction and any mental disorders ,educational level, age of parent were also asked . Descriptive and analytic statistics were done by SPSS software. Results: Overall 10% of the high school adolescents had mental disorders. Common psychopathology demonstrations were as follows: Paranoid thought, interpersonal sensitivity, depression, anxiety, and aggression. There were significant relation between family history of addiction and mental disorder, history of physical abuse and age of adolescence with mental health (p< 0/05). Total GSI in boys who were substance abuse was 1.9 while in boys who were not was 0.87 (p < 0.05). There was not statically significant relation between total mean of GSI and gender however there were statistically significances between girls and boys in interpersonal sensitivity, depression, anxiety and depression. Conclusion: The responsible authorities should take steps in addressing these problems by initiating School Counseling Centers and also by including study material in the field of psychiatry and psychology in the adolescent students school curriculum.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mental health, Iranian adolescents, SCL-90-R

نویسندگان مقاله زهرا سپهر منش | z sepehrmanesh
assistant professor,child and adolescent psychiatrist, kashan university of medical sciences, kashan
استادیار، فوق تخصص روانپزشکی کودک ونوجوان، دانشگاه علوم پزشکی کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)

افشین احمدوند | a ahmadvand
assistant professor,department of psychiatry, kashan university of medical sciences, kashan
استادیار، روانپزشک، دانشگاه علوم پزشکی کاشان
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)

پروین یاوری | p yavari
professor,department of epidemiology, shahid beheshti university of medical sciences,tehran
استاد، گروه اپیدمیولوژی و مرکز تحقیقات علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)

رضوان ساعی | r saei
clinical psychologist,akhavan hospital,kashan
کارشناس روانشناسی بالینی، بیمارستان اخوان، کاشان


نشانی اینترنتی http://irje.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-144&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات