این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مجله اپیدمیولوژی ایران
، جلد ۳، شماره ۳، صفحات ۶۷-۷۱
عنوان فارسی
علائم عصبی نرم در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی کم توجهی و مقایسه آن با کودکان سالم
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و اهداف: اختلال بیش فعالی کم توجهی یکی از شایعترین اختلالات روانپرشکی در کودکان میباشد که هم در کوتاه مدت و هم در دراز مدت عوارض نامطلوبی برای کودک، خانواده و جامعه به همراه دارد، در نتیجه پیدا کردن راهکارهایی جهت تشخیص صحیح و به موقع آن فواید بسیاری خواهد داشت. به این منظور در این تحقیق به بررسی میانگین نمرات علائم نرم نشانگان عصبی، به عنوان ابزاری جهت تشخیص صحیحتر و سریعتردر کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی کم توجهی، و مقایسه آن با کودکان فاقد این اختلال پرداختهایم. روش کار: بیست و پنج کودک بیش فعال کم توجه 12-7 ساله تحت بررسی با پرسشنامه بیش فعالی کم توجهی DSM-VI، آزمون کانرز والدین و تست 28 موضوعی NES (جهت بررسی علائم عصبی نرم) قرار گرفتند. سپس نتایج آنها با 25 کودک فاقد اختلال مقایسه شد. نتایج: نمره کلی در آزمون NES در گروه مورد 14/4±4/11 و در گروه کنترل 79/2± 6/5 بود که این اختلاف با 0001/0P< کاملاً معنیدار بود. گروه مورد خصوصاً در رفلکس گلابلار، حرکات آلترناتیو سریع و جداسازی راست-چپ نمرات بالاتری نسبت به گروه کنترل داشتند. نتیجه گیری: با توجه به تفاوت معنیدار علائم نرم نشانگان عصبی در کودکان بیش فعال کم توجه، احتمالاً میتوان از این علائم برای تشخیص زودتر اختلال و برداشتن قدمهای سریعتر جهت پیشگیری و درمان آن استفاده کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال بیش فعالی کم توجهی،نرم نشانگان عصبی
عنوان انگلیسی
Soft Neurological Signs in Hyperactive/Inattentive Children
چکیده انگلیسی مقاله
Background & Objectives: This research focused on estimating the mean of Neurological Soft Signs scores in children with Attention Deficit and Hyperactivity Disorder and comparing them with normal children. Methods: We evaluated 25 children with Attention Deficit- Hyperactivity Disorder in the age group of 7-12 years (mean age: 10.16 ± 1.5y) using the DSM-VI Attention Deficit – Hyperactivity Disorder Questionnaire, Conner’s Parents’ Rating Scale, and the 28-item NES Questionnaire. There was no significant age difference between cases and controls. The mean total NES score was 11.4±4.14 in cases and 5.6± 2.79 in controls (P< 0.0001). Compared to the control group, the cases had significantly more problems with the glabellar reflex, rapid alternative movements and right-left discrimination. Results: Soft Neurological signs are observed with greater frequency among children with ADHD compared to normal subjects and the difference is more significant in certain domains such as rapid alternative movements, right- left confusion, and glabellar reflex.Conclusions: Considering the relatively high frequency of soft neurological signs in children with Attention deficit- Hyperactivity Disorder, earlier diagnosis and treatment of the disease might be possible through careful neurological examination.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
کتایون رازجویان | k razjoyan
assistant professor, research centre of behavior science, medical school, shaheed beheshti university of medical sciences, tehran
استادیار، دانشکده ی پزشکی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
رزیتا داوری آشتیانی | r davari ashtiani
assistant professor, research centre of behavior science, medical school, shaheed beheshti university of medical sciences, tehran
استادیار، دانشکده ی پزشکی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
پروین یاوری | p yavari
professor, research centre of behavior science, medical school, shaheed beheshti university of medical sciences, tehran
استاد، دانشکده ی پزشکی، مرکز تحقیقات علوم رفتاری، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://irje.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-164&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات