این پژوهش با هدف ارزیابی پروندههای مطالباتی از منظر میزان سختی وصول مطالبات مربوط به آنها انجام شده است. در بخش اول که تهیه ساختاری درختی شامل عوامل و مشخصههای تعیینکننده سختی مطالبات میباشد، از روشهای مطالعات کتابخانهای، مصاحبه عمیق، مصاحبه نیمهساختاریافته و جلسات دلفی استفاده شده است و در بخش دوم، که هدف آن تعیین میزان اثرگذاری و مطلوبیت عوامل و مشخصههای ذکر شده میباشد، از روشهای تحلیل سلسلهمراتبی و بهترین- بدترین جهت تحلیل نظرات 50 نفر از خبرگان حوزه اعتبارات و وصول مطالبات بانکی استفاده شده است. نرمافزارهای Expert Choice و Python جهت انجام تحلیلها به کار گرفته شدهاند. سه عامل پیشینه تسهیلات و مدیون، ابزارهای وصول و وضعیت بدهیهای غیرجاری مدیون به عنوان عوامل اساسی مؤثر در درجه سختی وصول مطالبات شناسایی و در یک ساختار درختی به 40 زیرعامل مؤثر تقسیمبندی شدند. امکان تصرف، تملیک و فروش وثایق غیرمنقول مشتری مهمترین عامل در ارزیابی پرونده تعیین شد. با مدل به دست آمده در این پژوهش میتوان تمامی پروندههای مطالباتی بانکها را ارزیابی و میزان سختی وصول آنها را درجهبندی نمود.
This research has been done with the aim of evaluating bank non-performing loans from the point of view of the level of difficulty in collecting the debts related to them. In the first part, which includes the preparation of a tree structure including the factors and characteristics that determine the difficulty of NPL cases, library studies, in-depth interviews, semi-structured interviews and Delphi sessions have been used, and in the second part, the purpose of which is to determine the effectiveness and desirability of the mentioned factors and characteristics. AHP and BWM methods have been used to analyze the opinions of 50 experts in the field of credit and collection of bank debts. Expert choice and Python software were used to perform the analysis. Three factors of facility and debtor's background, collection tools, and debtor's non-current debt status were identified as the main effective factors in the difficulty of debt recovery and were divided into 40 effective sub-factors in a tree structure. The possibility of seizing, acquiring and selling the client's immovable property was determined to be the most important factor in the evaluation of the case. With the model obtained in this research, it is possible to evaluate all the bank claims files and grade their difficulty levels.