این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
دانش حقوق عمومی
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۲۵-۵۰
عنوان فارسی
نظارت اساسی بر همهپرسی تقنینی در ایران و ایتالیا
چکیده فارسی مقاله
یکی از طرق مشارکت مستقیم مردم در تصمیمگیریهای عمومی در ایران و ایتالیا همهپرسی تقنینی است. در میان اقسام همهپرسی در ایتالیا، همهپرسی ملغاکننده قوانین مصداق همهپرسی تقنینی و مشابهترین همهپرسی به همهپرسی موضوع اصل 59 قانون اساسی ایران است. یکی از مهمترین وجوه تشابه این دو همهپرسی آن است که مورد نظارت اساسی قرار میگیرند. این پژوهش در قالبی توصیفی ـ تحلیلی در پی پاسخ به این سؤال بوده که نظارت اساسی بر همهپرسی تقنینی در ایران و ایتالیا چگونه است؟ با مقایسه نظارت اساسی بر همهپرسی تقنینی در ایران و همهپرسی ملغاکننده در ایتالیا، این نتیجه به دست آمد که از آنجا که نظام حقوقی ایتالیا در زمینه تبیین ضوابط شکلی و محتوایی حاکم بر همهپرسی ملغاکننده شفافتر و دقیقتر است، نظارت اساسی بر همهپرسی تقنینی در ایتالیا از حیث فرایند اعمال آن و هنجارهای حاکم بر این همهپرسی از شفافیت و دقت بیشتری نسبت به نظام حقوقی ایران برخوردار است. از سوی دیگر، تجربه عملی برگزاری همهپرسیهای مختلف ملغاکننده در ایتالیا موجب شده برخی از نواقص و کاستیها با رویههای عملی دادگاه قانون اساسی ایتالیا رفع شوند و حال آنکه به جهت فقدان سابقه برگزاری همهپرسی تقنینی در ایران اساساً نواقص و کاستیهای این حوزه برای شورای نگهبان و سایر مراجع و نهادهای مرتبط مجهول است
کلیدواژههای فارسی مقاله
اصل 59 قانون اساسی،دادگاه قانون اساسی ایتالیا،شورای نگهبان،نظارت اساسی،همهپرسی تقنینی،همهپرسی ملغاکننده،
عنوان انگلیسی
Fundamental Oversight of Legislative Referendums in Iran and Italy
چکیده انگلیسی مقاله
One of the ways for direct public participation in decision-making in Iran and Italy is legislative referendums. Among the types of referendums in Italy, the referendum that repeals laws is a specific example of a legislative referendum and is the most similar to the referendum regarding Article 59 of the Iranian Constitution. One of the most significant similarities between these two referendums is that they are subject to fundamental oversight. This research, presented in a descriptive-analytical format, seeks to answer the question of how fundamental oversight is conducted over legislative referendums in Iran and Italy. By comparing fundamental oversight of legislative referendums in Iran with the repealing referendum in Italy, it was found that, since the Italian legal system is clearer and more precise in defining the formal and substantive rules governing the repealing referendum, the fundamental oversight of legislative referendums in Italy is characterized by greater transparency and accuracy regarding the process of its implementation and the norms governing this referendum compared to the Iranian legal system. On the other hand, the practical experience of holding various repealing referendums in Italy has led to the resolution of some deficiencies and shortcomings through the practices of the Italian Constitutional Court, whereas, due to the lack of precedent for holding legislative referendums in Iran, the deficiencies and shortcomings in this area remain unknown to the Guardian Council and other related authorities and institutions.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اصل 59 قانون اساسی,دادگاه قانون اساسی ایتالیا,شورای نگهبان,نظارت اساسی,همهپرسی تقنینی,همهپرسی ملغاکننده
نویسندگان مقاله
محمد امین ابریشمی راد |
استادیار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
علیرضا جلالی |
استادیار، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه دامغان، دامغان، ایران
نشانی اینترنتی
http://mag.shora-rc.ir/article_336_1967e7d4a49929f8e75da4f4ab3bdb83.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات