این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فیض، جلد ۲۹، شماره ۱، صفحات ۵۵-۶۶

عنوان فارسی رابطه انعطاف‌پذیری شناختی و کنترل مهاری مادر با تاب‌آوری کودکان با نقش واسطه‌ای ظرفیت
چکیده فارسی مقاله

زمینه و هدف: شناسایی عوامل مؤثر بر تاب‌آوری کودکان اهمیت بسیاری دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطه‌ای ظرفیت تأملی والدینی مادر در رابطۀ انعطاف‌پذیری شناختی و کنترل مهاری مادران با تاب‌آوری کودکان آن‌ها انجام شد.
روش‌ها: این پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود. نمونه‌ای شامل ۲۰۰ نفر از مادران ساکن تهران با کودکان ۶ تا ۱۱ سال، به‌صورت در دسترس انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان پرسش‌نامه‌های ظرفیت تأملی والدینی، توانایی‌های شناختی و تاب‌آوری کودکان را تکمیل کردند. تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر در نرم‌افزارSPSS نسخه ۲۷ انجام شد.
یافته‌ها: ضعف در انعطاف‌پذیری شناختی (0/29-=β) و کنترل مهاری (0/28-=β) با تاب‌آوری کودک رابطۀ منفی داشتند. همچنین، ضعف در کنترل مهاری اثر مثبت بر پیش‌ذهنی‌سازی (0/31=β) و اثر منفی بر قطعیت در تشخیص حالات ذهنی (0/24-=β) داشت. ضعف در انعطاف‌پذیری شناختی نیز با پیش‌ذهنی‌سازی رابطه‌ای مثبت (0/35=β) و با علاقه و کنجکاوی نسبت به حالات روانی رابطه‌ای منفی (0/15-=β) نشان داد (0/001>P). پیش‌ذهنی‌سازی اثر منفی (0/30-=β)، قطعیت در تشخیص حالات ذهنی (0/31=β) و علاقه و کنجکاوی نسبت به حالات روانی (24/0=β) اثر مثبت بر تاب‌آوری کودک داشتند (0/001>P). پیش‌ذهنی‌سازی و علاقه/کنجکاوی در رابطه بین ضعف در انعطاف‌پذیری شناختی و تاب‌آوری کودک نقش واسطه‌ای داشتند. همچنین، پیش‌ذهنی‌سازی و قطعیت در تشخیص حالات ذهنی در رابطه بین ضعف در کنترل مهاری مادر و تاب‌آوری کودک، نقش واسطه‌ای ایفا کردند (0/005>P).
نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش از نقش واسطه‌ای مؤلفه‌های ظرفیت تأملی والدینی در رابطۀ انعطاف‌پذیری شناختی و کنترل مهاری مادران با تاب‌آوری کودکان حمایت می‌کند. بنابراین، تقویت این مؤلفه‌ها می‌تواند رویکردی مؤثر در مداخلات ارتقاء تاب‌آوری کودکان باشد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله تاب‌آوری کودکان، انعطاف‌پذیری شناختی، کنترل مهاری، ظرفیت تأملی والدینی

عنوان انگلیسی The relationship between maternal cognitive flexibility, maternal self-control and children's resilience with the mediating role of parental reflective functioning
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Identifying the factors influencing children's resilience is of great importance. This study aimed to determine the mediating role of mothers' parental reflective functioning in the relationship between maternal cognitive flexibility, self-control, and children's resilience.
Methods: This descriptive-correlational study included a sample of 200 mothers residing in Tehran, Iran, with children aged 6 to 11 years, selected through a convenience sampling method. Participants completed questionnaires on parental reflective functioning, cognitive abilities, and children's resilience. Data analysis was conducted using Pearson correlation and path analysis in SPSS version 27.
Results: A negative relationship was found between children's resilience and deficits in cognitive flexibility (β = -0.29), and self-control (β = -0.28). Additionally, self-control weaknesses had a positive effect on pre-mentalizing (β = 0.31) and a negative effect on certainty in mental state attribution (β = -0.24). Cognitive flexibility weaknesses were positively correlated with pre-mentalizing (β = 0.35) and negatively correlated with interest and curiosity about mental states (β = -0.15) (P < 0.001). Pre-mentalizing had a negative effect (β = -0.30), certainty in mental state attribution (β = 0.31), and interest/curiosity about mental states (β = 0.24) had a positive effect on children's resilience (P < 0.001). Pre-mentalizing and interest/curiosity played a mediating role in the relationship between cognitive flexibility weaknesses and children's resilience. Additionally, pre-mentalizing and certainty in mental state attribution mediated the relationship between maternal self-control weaknesses and children's resilience (P < 0.005).
Conclusion: The results of this study support the mediating role of parental reflective functioning components in the relationship between maternal cognitive flexibility, self-control, and children's resilience. Therefore, strengthening these components can be an effective approach in interventions aimed at promoting children's resilience.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Children&apos,s resilience, Cognitive flexibility, Self-control, Parental reflective functioning

نویسندگان مقاله عطیه امیرحسینی | Atieh AmirHosseini
Department of Psychology, Humanities Faculty, University of Science and Culture, Tehran, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران

سمانه بهزادپور | Samaneh Behzadpoor
Department of Psychology, Humanities Faculty, University of Science and Culture, Tehran, Iran
گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2498-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات