این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فیض، جلد ۲۹، شماره ۱، صفحات ۶۷-۷۷

عنوان فارسی رابطه سرمایه‌های روان‌شناختی و عمل به باورهای دینی با استرس ادراک‌شده در دانشجویان: نقش تعدیل‌گر خودکنترلی
چکیده فارسی مقاله

زمینه و هدف: استرس به‌عنوان یک عامل خطر مهم برای سلامت روان در نظر گرفته می‌شود و ادراک بالای استرس می‌تواند منجر به طیف وسیعی از اختلالات روانی گردد. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش تعدیل‌گر خودکنترلی در رابطۀ سرمایه‌های روان‌شناختی و عمل به باورهای دینی با استرس ادراک‌شده انجام شد.
روش‌ها: این مطالعه به روش توصیفی-همبستگی انجام شد. جامعۀ آماری شامل تمامی دانشجویان مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشان در سال تحصیلی ۱۴۰۱۱۴۰۰ (۴۱۰۰ نفر) بود که از میان آن‌ها، ۳۰۰ دانشجو به‌روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان پرسش‌نامه‌های سرمایه روان‌شناختی لوتانز (PCQ)، عمل به باورهای دینی گلزاری، خودکنترلی تانجی و مقیاس استرس ادراک‌شدۀ کوهن را تکمیل کردند. داده‌ها با استفاده از همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر در نرم‌افزارهای SPSS-24  و AMOS-24 تحلیل شدند.
یافته‌ها: رابطۀ سرمایه روان‌شناختی و استرس ادراک‌شده، رابطۀ عمل به باورهای مذهبی و استرس ادراک‌شده و همچنین رابطۀ خودکنترلی و استرس ادراک‌شده، همگی منفی و معنادار بودند (01/0>P). علاوه بر این، ضرایب مسیر بین سرمایه روان‌شناختی و خودکنترلی و بین عمل به باورهای مذهبی و خودکنترلی مثبت و معنادار بودند (01/0>P). همچنین، خودکنترلی نقش میانجی در رابطۀ سرمایه روان‌شناختی و استرس ادراک‌شده و نیز در رابطۀ عمل به باورهای مذهبی و استرس ادراک‌شده داشت. تحلیل تعدیلی نشان داد که خودکنترلی توانست رابطۀ سرمایه روان‌شناختی و عمل به باورهای مذهبی را با استرس ادراک‌شده تعدیل کند.
نتیجه‌گیری: براساس یافته‌ها، ارتقای سرمایه روان‌شناختی و عمل به باورهای دینی و تقویت خودکنترلی در دانشجویان می‌تواند نقشی مؤثر در کاهش استرس و بهبود سلامت روانی آن‌ها ایفا کند. بنابراین، آموزش مهارت‌های خودکنترلی به دانشجویان می‌تواند به‌عنوان یک راهکار کاربردی در کاهش استرس مورد توجه قرار گیرد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرمایه روان‌شناختی، عمل به باورهای دینی، خودکنترلی، استرس ادراک‌شده، دانشجویان

عنوان انگلیسی The relationship between psychological capital, adherence to religious beliefs, and perceived stress in students: the moderating role of self-control
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Aim: Stress is considered a major risk factor for mental health, and high levels of perceived stress can lead to a wide range of psychological disorders. This study aimed to determine the moderating role of self-control in the relationship between psychological capital, adherence to religious beliefs, with perceived stress.
Methods: This descriptive-correlational study was conducted among undergraduate, master's, and doctoral students during the academic year 2021–2022, with a population of 4,100 students. A total of 300 students were selected through a multi-stage cluster sampling method. Participants completed the Psychological Capital Questionnaire (PCQ), the Adherence to Religious Beliefs Scale (Golzari), the Tangji Self-Control Scale, and the Cohen Perceived Stress Scale. Data were analyzed using Pearson correlation and path analysis in SPSS-24 and AMOS-24 software.
Results: There were significant negative relationships between psychological capital and perceived stress, adherence to religious beliefs and perceived stress, and self-control and perceived stress (P<0.01). Additionally, the path coefficients between psychological capital and self-control, and between adherence to religious beliefs and self-control were positive and significant (P<0.01). Self-control also played a mediating role in the relationship between psychological capital and perceived stress, as well as in the relationship between adherence to religious beliefs and perceived stress. Moderation analysis revealed that self-control moderated the relationship between psychological capital, adherence to religious beliefs, and perceived stress.
Conclusion: Based on the findings, enhancing psychological capital, adherence to religious beliefs, and strengthening self-control in students can play a significant role in reducing stress and improving their mental health. Therefore, teaching self-control skills to students could be considered a practical approach to stress reduction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Psychological capital, Adherence to religious beliefs, Self-control, Perceived stress, Students

نویسندگان مقاله غلامعباس کوچکی | Gholamabas Kochaki Ravandi
Department of Psychology, Yasuj Branch, Islamic Azad University, Yasuj, Iran
گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاداسلامی، یاسوج، ایران

آرمین محمودی | Armin Mahmoudi
Department of Psychology, Yasuj Branch, Islamic Azad University, Yasuj, Iran
گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاداسلامی، یاسوج، ایران

علیرضا ماردپور | Alireza Maredpour
Department of Psychology, Yasuj Branch, Islamic Azad University, Yasuj, Iran
گروه روانشناسی، واحد یاسوج، دانشگاه آزاداسلامی، یاسوج، ایران


نشانی اینترنتی http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-4807-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات