این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
باغ نظر، جلد ۲۲، شماره ۱۴۳، صفحات ۸۳-۱۰۲

عنوان فارسی مؤلفه‌‌های فضایی محیط فیزیکی و نحوۀ اثرگذاری آنها بر یادگیری عمیق (مرور سیستماتیک)
چکیده فارسی مقاله بیان مسئله: در این پژوهش به‌منظور بررسی نحوۀ اثرگذاری محیط فیزیکی بر یادگیری، رویکرد یادگیری عمیق اتخاذ شده است. از منظری شناختی، یادگیری عمیق به دامنۀ گسترده‌‌ای از موضوعات مرتبط با یادگیری از تفکر تا عمل می‌‌پردازد؛ ازاین‌رو، نقش قابل توجهی در میان رویکردهای جدید یادگیری داشته و منجر به پیوند میان مطالعات گوناگون شناختی و علوم‌ اعصاب دربارۀ یادگیری شده است.  
هدف پژوهش: این پژوهش‌‌ با هدف بررسی ارتباط دو حوزۀ علوم‌‌شناختی و طراحی فضا‌‌های یادگیری، به شناسایی مؤلفه‌‌های فضایی محیط فیزیکی و تحلیل نحوۀ اثرگذاری آنها بر یادگیری عمیق پرداخته است. به‌‌‌همین‌‌منظور پرسش پژوهش عبارت است از: مؤلفه‌‌های فضایی اثرگذار بر یادگیری عمیق کدامند و به چه نحوی بر بهبود یادگیری عمیق اثر می‌‌گذارند؟ 
روش پژوهش: در این پژوهش ابتدا به‌منظور نزدیک‌شدن به موضوع یادگیری عمیق و استخراج مؤلفه‌‌های مرتبط با محیط فیزیکی، با روشی اکتشافی به تحلیل ادبیات موضوع و مبانی نظری پرداخته شد و سپس با روش مرورسیستماتیک مؤلفه‌‌های فضایی محیط فیزیکی شناسایی و دسته‌‌‌‌‌‌بندی شدند و با روش گلولۀ برفی از میان پژوهش‌‌های انتخابی تکمیل و معرفی شدند. 
نتیجه‌‌گیری: اثرگذاری مؤلفه‌‌های فضایی بر یادگیری عمیق از طریق انواع درگیری‌‌ و حیطه‌‌های عملکردی ذهن قابل بررسی است که بیانگر نحوۀ اثرگذاری مستقیم از طریق فرایندهای انواع درگیری‌‌‌‌‌‌ شناختی، هیجانی و رفتاری و همچنین اثرگذاری غیرمستقیم از طریق حیطه‌‌های عملکردی ذهن شامل ادارک، شناخت، هیجان و عمل است. همچنین مؤلفه‌‌های فضایی در دو  بُعد عملکردی و کالبدی شناسایی شدند که مؤلفه‌‌های عملکردی به‌دلیل نقششان در فعالیت‌‌های یادگیری در پژوهش‌‌ها بیشتر کاربرد داشته‌‌اند. نحوۀ اثرگذاری مؤلفه‌‌های بُعد عملکردی در ارتباط با انواع درگیری بیشتر بررسی شده‌‌ و مؤلفه‌‌های بُعد کالبدی نیز از نظر اثرگذاری بر حیطه‌‌های عملکردی ذهن بیشتر اهمیت داشته‌‌اند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله محیط فیزیکی یادگیری،مؤلفه‌‌های فضایی،یادگیری عمیق،درگیری دانش‌‌آموز،حیطه‌‌های عملکردی ذهن،

عنوان انگلیسی Spatial Components of the Physical Environment and Their Impact on Deep Learning (A Systematic Review)
چکیده انگلیسی مقاله Problem statement: This study adopts the deep learning approach to examine how the physical environment affects learning. From a cognitive perspective, deep learning encompasses a wide range of learning-related issues—from thinking to action—and therefore plays a significant role among modern learning approaches. It has also contributed to the integration of diverse research in cognitive science and neuroscience on learning. 
Research objective: Aiming to connect the fields of cognitive science and learning space design, this study identifies the spatial components of the physical environment and analyzes how they influence deep learning. Accordingly, the research question is: What are the spatial components that influence deep learning, and how do they contribute to its enhancement?
Research method: First, to approach the subject of deep learning and extract the components related to the physical environment, an exploratory analysis of the literature and theoretical foundations was conducted. Then, a systematic review was employed to identify and categorize the spatial components of the physical environment. These findings were refined and completed using the snowball sampling method from selected studies.
Conclusion: The influence of spatial components on deep learning can be analyzed through types of student engagement and domains of mental functioning. This demonstrates both direct effects—via cognitive, emotional, and behavioral engagement processes—and indirect effects—via domains of mental functioning including perception, cognition, emotion, and action. Spatial components were also categorized into two dimensions: functional and physical. Functional components were more frequently addressed in previous studies due to their role in learning activities. The effects of these components were mainly discussed in relation to types of engagement, while physical components were considered more important in terms of their influence on domains of mental functioning.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله محیط فیزیکی یادگیری,مؤلفه‌‌های فضایی,یادگیری عمیق,درگیری دانش‌‌آموز,حیطه‌‌های عملکردی ذهن

نویسندگان مقاله مرضیه اصلانی |
دانشجوی دکتری معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.

محمدعلی خانمحمدی |
دانشیار، گروه معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.

مهدی حمزه نژاد |
استادیار، گروه معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.

محمود تلخابی |
دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

فرهنگ مظفر |
دانشیار، گروه معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه علم و صنعت ایران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://www.bagh-sj.com/article_218924_b6cd011f75de12a7ed3b38bd54dd7d70.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات