این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۳۵، شماره ۲۴۴، صفحات ۱۳۴-۱۴۵
عنوان فارسی
ارزیابی محیط آموزشی بالینی از دیدگاه دستیاران مرکز آموزشی درمانی امام خمینی ساری با استفاده از الگوی DREEM
چکیده فارسی مقاله
سابقه
و هدف:
حرفهای شدن در پزشکی، به کیفیت آموزش در محیطهای بالینی بستگی دارد. از آنجا که دستیاران، دریافت کنندگان خدمات آموزشی و یکی از منابع شناسایی مشکلات آموزش بالینی هستند، میتوانند در خصوص کیفیت آموزش بالینی، مورد مشورت قرار گیرند. لذا این مطالعه با هدف ارزیابی ادراک از محیط آموزشی از دیدگاه دستیاران تخصصی مرکز آموزشی درمانی امام خمینی(ره) ساری انجام شد.
مواد و روش
ها:
این مطالعه توصیفی- مقطعی در مرکز آموزشی امام خمینی (ره) ساری در سال 1402 بر روی 135 دستیار تخصصی از طریق سرشماری انجام گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه استاندارد
DREEM
و با مقیاس لیکرت از کاملاً موافقم تا کاملاً مخالفم انجام شد. برای آنالیز داده
ها از آزمونهای آماری تی تست، من ویتنی و ضریب همبستگی پیرسون استفاده و تمامی آنالیزها توسط نرم افزار آماری
SPSS
انجام پذیرفت.
یافته
ها:
از 135 دستیار، 84 نفر مونث (2/62 درصد) و 51 نفر آن
ها مذکر (8/37 درصد) بودند. نتایج نشان داد که 4 متغیر نمره کل پرسشنامه، نمره درک دانشجویان از یادگیری،
نمره درک دانشجویان از جو آموزشی و نمره درک دانشجویان از اساتید از توزیع نرمال و 2 متغیر نمره خود ادراک تحصیلی دانشجویان و نمره خود ادراک اجتماعی دانشجویان از توزیعی غیر از توزیع نرمال برخوردار بودند (05/0
<
P
). بارم پرسشنامه و خرده مقیاسهای آن اگرچه در خانمها بیش
تر از آقایان بود، لیکن بین دو جنس از منظر آماری تفاوتی برجسته ای گزارش نشد. نتیجه تحلیل همبستگی نیز نشان داد که بین بارم خرده مقیاس
ها همبستگی مستقیم و برجسته
ای از لحاظ آماری وجود دارد.
استنتاج:
وضعیت موجود محیط و فضای حاکم بر آموزش بالینی از دیدگاه دستیاران دانشگاه در حد متوسط گزارش شده است. برگزاری کارگاههای آموزشی در زمینه مهارتهای یاددهی و یادگیری و ایجاد فضای بالینی مطلوب که در آن فراگیران با احساس امنیت و آرامش به کسب تجربیات بالینی بپردازند مورد انتظار و تأکید است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، محیط بالینی، ارزیابی، الگوی DREEM، دستیاران
عنوان انگلیسی
Evaluation of the Clinical Educational Environment from the Perspective of Residents at Sari Imam Khomeini Hospital Using the DREEM Inventory
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose:
Acquiring basic skills, and ultimately becoming a professional in medicine depends on the quality and extent of training in clinical environments. Since students are the recipients of educational services and serve as valuable sources for identifying issues in clinical education, their perspectives can be consulted to assess the quality of such training. Therefore, this study aims to evaluate residents’ perceptions of the educational environment at Imam Khomeini Hospital in Sari.
Materials and methods:
This descriptive cross-sectional study was conducted in 2023 on 135 residents of Imam Khomeini Hospital using a census sampling method. Data collection tools included a demographic characteristics questionnaire and the standard DREEM inventory, which uses a Likert scale ranging from completely agree to completely disagree. To analyze the data, statistical tests such as the t-test, Mann–Whitney U test, and Pearson’s correlation coefficient were used. All analyses were performed using SPSS version 21 statistical software.
Results
:
In this study, 135 residents completed the questionnaire, including 84 females (62.2%) and 51 males (37.8%). The results showed that four variables: the total score, students’ perception of learning, students’ perception of the educational atmosphere, and students’ perception of professors, followed a normal distribution, while two variables, students’ academic self-perception score and students’ social self-perception score, did not follow a normal distribution (P < 0.05). Although the mean scores of the questionnaire and its subscales were higher among women than men, no statistically significant difference was observed between the sexes. The results of the correlation analysis also showed a statistically significant and strong positive correlation among the subscale scores.
Conclusion
:
Residents at the university assessed the current clinical education environment as being of moderate quality. These findings highlight the need for targeted interventions, particularly workshops focused on effective teaching and learning strategies, as well as the creation of supportive clinical settings where trainees can gain hands-on experience in a secure and stress-free atmosphere.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
training, clinical setting, assessment, DREEM inventory, residents
نویسندگان مقاله
رامین شکرریز فومنی | Ramin Shekarriz Foumani
Associate Professor, Department of Internal Medicine, Faculty of Medicine, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، گروه داخلی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.
سالومه پیوندی | Salomeh Peyvandi
Assistant Professor, Department of Obstetrics and Gynecology, Faculty of Medicine, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، گروه زنان و زایمان، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران.
پژمان محمدعلیزاده | Pezhman Mohammadalizadeh
MSc in Educational Management, Imam Khomeini Hospital, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، مرکز آموزشی درمانی امام خمینی ره ساری، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
سیاوش مرادی | Siavsh Moradi
Associate Professor, Educational Development Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران .
فتانه عمویی | Fattane Amuei
Assistant Professor, Educational Development Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
استادیار، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران .
هدی اسماعیلی | Hoda Esmaeili
MSc in Clinical Psychology, Imam Khomeini Hospital, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، مرکز آموزشی درمانی امام خمینی ره ساری، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-12644-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آموزش پزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات