این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۱۱-۲۰
عنوان فارسی
نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین یادگیری خود-راهبر و توانایی حل مسئله سازنده در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف
تعیین نقش میانجی خودکارآمدی تحصیلی در رابطه بین یادگیری خود_راهبر و توانایی حل مسئله سازنده در دانشجویان انجام شد. روش پژوهش حاضر توصیفی
_
همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعۀ
پژوهش را کلیه دانشجویان دانشگاه گیلان در سال 1402 تشکیل دادند که از بین آنها به صورت در دسترس 220 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه
یادگیری خود- راهبر (
SDLRS
؛ فیشر و همکاران، 2001)
، پرسشنامۀ
خودکارآمدی تحصیلی کالج (
CASES
؛ اون و فرامن، 1988)
، و پرسشنامه
راهبرد های حل مسئله (
PSSQ
؛ کسیدی و لانگ، 1996)
بود.
از تحلیل معادلات ساختاری برای تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج نشان داد
که مدل پیشنهاد شده از برازش مطلوبی برخوردار است و 63% واریانس حل مسئله سازنده را تبیین میکند. همچنین نتایج نشان داد
یادگیری خود-راهبر بر حل مسئله سازنده (65/0=
β
) و خودکارآمدی تحصیلی (61/0=
β
) اثر مستقیم و معنادار داشت (05/0>
P
)؛ همچنین خودکارآمدی تحصیلی بر حل مسئله سازنده (21/0=
β
) اثر مستقیم معنادار داشت (05/0>
P
). نتایج آزمون بوت استرپ نشان داد که خودکارآمدی تحصیلی رابطه بین یادگیری خود- راهبر و حل مسئله سازنده (13/0=
β
) را میانجیگری میکند (05/0>
P
).
در مجموع میتوان نتیجه گرفت که یادگیری خود-راهبر به صورت مستقیم و با میانجیگری خودکارآمدی تحصیلی بر حل مسئله سازنده در دانشجویان اثرگذار است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودکارآمدی تحصیلی، حل مسئله، یادگیری خود-راهبر.
عنوان انگلیسی
The mediating role of academic self efficacy in the relationship between self-directed learning and constructive problem solving ability in college students
چکیده انگلیسی مقاله
This research aimed to determine the mediating role of academic self-efficacy in the relationship between self-directed learning and constructive problem-solving ability among students. The method of this study was descriptive-correlational using the structural equation modeling method. The research population consisted of all the students at the University of Guilan in 2023. A sample of 220 students was selected from this population using a convenient sampling method. The research instruments included the Self-Directed Learning Readiness Questionnaire (SDLRQ) by Fisher and Colleagues (2001), the College Academic Self-Efficacy Questionnaire (CASEQ) by Owen and Framan (1988), and the Problem-Solving Strategies Questionnaire (PSSQ) by Cassidy and Long (1996). Structural equation analysis was used to analyze the data. The results showed that the proposed model has a good fit and explained 63% of the variance of constructive problem-solving. The results showed that self-directed learning on constructive problem solving (β=0.65) and academic self-efficacy (0.61 β) had a direct and significant effect (P<0.05); Also, academic self-efficacy had a significant direct effect on constructive problem solving (β=0.21) (P<0.05). The results of the bootstrap test showed that academic self-efficacy played a mediating role between self-directed learning and constructive problem-solving (β=0.13) (P<0.05). All in all, it can be concluded that self-directed learning has a direct effect on students' constructive problem-solving through the mediation of academic self-efficacy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Academic Self-Efficacy, Problem Solving, Self-Directed Learning.
نویسندگان مقاله
حمیده اکبرزاده پیرموسایی | Hamideh Akbarzadeh Pirmoosai
Master's student in Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Giulan, Rasht, Iran.
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
عذرا زبردست | Azra Zebardast
Assistant Professor of Health Psychology, Department of Psychology, Faculty of Literature and Humanities, University of Guilan, Rasht, Iran.
استادیار روانشناسی سلامت، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2455-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات