این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۲۱-۳۰
عنوان فارسی
مقایسه طرحوارههای هیجانی سازگار-ناسازگار و تنظیم هیجان مثبت-منفی در دانشجویان ایرانی و افغانستانی: یک مطالعه بین فرهنگی
چکیده فارسی مقاله
هدف مطالعه حاضر مقایسه تفاوت طرحوارههای هیجانی (سازگار-ناسازگار) و راهبردهای تنظیم هیجان (مثبت-منفی) بین دانشجویان ایرانی و افغانستانی بود. روش پژوهش علی-مقایسهای بود. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان ایرانی و افغانستانی بود که در نیمسال دوم سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ در دانشگاه بیرجند مشغول به تحصیل بودند. از میان آنها تعداد ۲۲۰ نفر (۱۱۰ دانشجوی ایرانی و ۱۱۰ دانشجوی افغانستانی) از طریق نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (
CERQ
؛
گارنفسکی و همکاران، 2022
) و مقیاس طرحوارههای هیجانی (
LESS
؛ لیهی، 2002
)
بود. برای تجریه و تحلیل دادهها نیز از تحلیل کوواریانس چندمغیره (مانکووا) استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین دو گروه در طرحوارههای هیجانی ناسازگار (کنترلناپذیری، خردگرایی و اندیشناکی) و راهبردهای تنظیم هیجان منفی (سرزنش و تلقی فاجعهآمیز) تفاوت معنادار وجود دارد
(
001/0>
p
)
. این نتایج نشان میدهد که طرحوارههای هیجانی و تنظیم هیجان سازههای فرهنگی-اجتماعی هستند و به عنوان
پیامدی از تعاملات پیچیده اجتماعی، تاریخی، زبانی و روانشناختی، در فرهنگهای مختلف به شیوههای متفاوت شکل میگیرند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تنظیم هیجان، طرحواره های هیجانی، افغانستان، ایران.
عنوان انگلیسی
Comparison of adaptive-maladaptive emotional schemas and positive-negative emotion regulation in Iranian and Afghan students: Across-cultural study
چکیده انگلیسی مقاله
This study aimed to compare emotional schemas (adaptive-maladaptive) and emotion regulation strategies (positive-negative) between Iranian and Afghan students.
The research method
was a
causal-comparative.
The statistical population included all Iranian and Afghan students at the University of Birjand in the second semester of the academic year 2023-2024. Among them, 220 people (110 Iranian students and 110 Afghan students) were selected through the available sampling method.
Research questionnaires included: The cognitive Emotion Regulation Questionnaire (CERQ; Garnefski et al., 2002) and the Leahy Emotional Schemas Scale (LESS; Leahy, 2002).
Multivariate covariance analysis (MANCOVA) was also
used to analyze the data
.
The findings showed that there is a significant difference between the two groups in maladaptive emotional schemas (uncontrollability, rationalism, and rumination) and negative emotion regulation strategies (blaming and catastrophizing)
(p<0.001)
.
These results show that emotional schemas and emotional regulation are socio-cultural and are formed in different ways as a result of complex social, historical, linguistic, and psychological interactions in different cultures.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Emotion Regulation, Emotional Schema, Afghan, Iran.
نویسندگان مقاله
مهدی رضایی | Mehdi Rezaei
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, Birjand, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
محمد علی محمدی | Mohammad-Ali Mohammadi
M.A. in Educational Psychology, Department of Psychology, University of Birjand, Birjand, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
هادی صمدیه | Hadi Samadieh
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Birjand, Birjand, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-9819-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات