این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۳۱-۴۰
عنوان فارسی
اثربخشی یادگیری زایشی بر اساس جو روانی- اجتماعی، مهارتهای فراشناختی و الگوی بار شناختی بر یادگیری ریاضی دانش آموزان پایه هفتم
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش یادگیری زایشی بر اساس جو روانی- اجتماعی، مهارتهای فراشناختی و الگوی بار شناختی بر یادگیری ریاضی دانش آموزان پایه هفتم در سال تحصیلی 401-1400 بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه کنترل و دو گروه آزمایش بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان
دختر و پسر
پایه هفتم منطقه 2 شهر مشهد بودند که تعداد 112 نفر نمونه با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تکمرحلهای انتخاب شدند. افراد گروه آزمایش طی 16 جلسه تحت آموزش یادگیری زایشی بر اساس بار شناختی قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ نوع مداخلهای دریافت نکردند. ابزار پژوهش شامل آزمون محقق ساخته 20 سوالی بود. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره و نرم افزار
SPSS
نسخه 24 استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش یادگیری زایشی بر اساس
جو روانی- اجتماعی، مهارتهای فراشناختی
و الگوی بار شناختی تأثیر مثبت و معناداری بر یادگیری ریاضی دانش آموزان پایه هفتم دارد. بر اساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت که یکی از آموزشهای موثر بر یادگیری ریاضی دانش آموزان، استفاده از روش یادگیری زایشی بر اساس
جو روانی- اجتماعی، مهارتهای فراشناختی
و الگوی بار شناختی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
یادگیری زایشی، جو روانی- اجتماعی، مهارتهای اجتماعی، بار شناختی، یادگیری ریاضی.
عنوان انگلیسی
Effective of Generative Learning on the Based Load Cognitive Pattern on Math Learning 7th Grade Students
چکیده انگلیسی مقاله
Effect of generative learning teaching based on pattern cognitive Load on the learning of math by 7th-grade students in the academic year of 2021- 2022. The research method is quasi-experimental with pre-test and post-test, with four groups: two control groups and two experimental groups. The statistical population of the study consisted of all 7th-grade male and female students of District 2 of Mashhad city that 112-person sample was selected by the single-stage cluster sampling method. The subjects in the experimental group were involved in generative learning based on cognitive Load in 16 sessions, and the control group did not receive any interventions. The research instrument consisted of a 20-question researcher-made test. To analyze the obtained data, Multivariate analysis of covariance and SPSS version 24 software were used. The results showed that generative learning teaching based on the cognitive load approach has a positive and significant effect on 7th-grade students' learning of math. Based on the findings, it can be concluded that one of the effective training methods for math learning students is the use of generative learning based on the cognitive load pattern.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Generative Learning, Cognitive Load, Math Learning.
نویسندگان مقاله
سهیلا هاشمی | Soheila Hashemi
Associate Professor, Department Of Psychology, Faculty Of Education And Psychology, University Of Mazandaran, Babolsar, Iran.
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
ابوالقاسم سیدان | Seyyed Abolghasem Seyyedan
Ph.D Student of educational psychology, Department of Psychology, Faculty Of Education And Psychology, University Of Mazandaran, Babolsar, Iran.
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
فرشته باعزت | Fereshteh Baezzat
Associate Professor, Department Of Psychology, Faculty Of Education And Psychology, University Of Mazandaran, Babolsar, Iran.
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
علی اصغر فیروزجائیان | Ali Asghar Firouzjaeian
Associate Professor, Department Of Social Science, Faculty Of Social Science, University Of Mazandaran, Babolsar, Iran.
دانشیار، گروه علوم اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-9065-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات