این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۴۱-۵۲

عنوان فارسی رویکرد تربیتی مادران در تعامل با دختران (۹-۱۱ ساله) در مورد نماز و حجاب: یک مطالعه کیفی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی رویکرد مادران در تعامل با دختران 9 تا 11 ساله‌شان درباره نماز و حجاب صورت گرفت. این پژوهش به لحاظ هدف جزء پژوهش­های بنیادی و از لحاظ روش از نوع مطالعات کیفی با رویکرد پدیدارشناسی بود. جامعۀ پژوهش را مادران دارای فرزند دختر 9 تا 11 ساله ساکن در تهران در سال 1401 تشکیل دادند که از بین آنها به صورت در دسترس نمونه‌گیری شد و پس از 17 مصاحبه، داده‌ها به اشباع رسید. ابزارهای این پژوهش شامل یک مصاحبۀ نیمه‌ ساختاریافته و دو سوال خودگزارش‌دهی دربارۀ میزان عمل به نماز و حجاب بود. روش تحلیل این پژوهش، تحلیل مضمون به روش براون و کلارک و در چارچوب قیاسی-استقرایی بود. با تحلیل محتوای مصاحبه‌ها 19 مضمون فرعی و 4 مضمون اصلی بدست آمد و طبق آن مادران به سه دسته تقسیم شدند. یافته­ها نشان داد 13 نفر از 17 مادر که خود را اهل انجام نماز و حجاب معرفی کردند، ‌رویکرد تربیتی متفاوتی با قرآن در مورد نماز و حجاب داشتند و علی‌رغم اینکه رویکرد قرآن تقلیل ندادن اعمال دینی به رفتار ظاهری و انجام اعمال دینی از روی شناخت و آگاهی یا همان رویکرد غیرتقلیل‌گرایانه است، تأکید اکثر مادران بر روی رفتار و خروجی عینی نماز و حجاب و تقلیل آن‌ها به رفتاری ظاهری و رویکردی تقلیل‌گرایانه بود. لذا به نظر میرسد لازم است مادران از روش‌های تربیتی قرآن آگاهی پیدا کنند تا فرزندان خود را بر اساس آن تربیت کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تربیت دینی، تربیت دختران، حجاب، نماز.

عنوان انگلیسی Mother's Educational Approach To Interaction With their Daughters (9-11) Years About Prayer And Hijab: A Qualitative Study
چکیده انگلیسی مقاله
This research investigated mothers' approaches to interacting with their 9- to 11-year-old daughters regarding prayer and hijab. Regarding the purpose, this was basic research and a qualitative study with a phenomenological approach. The study population consisted of mothers with daughters aged 9- 11 years old living in Tehran in 1401, from whom a convenient sampling was taken, and after 17 interviews, the data reached saturation.  The research instruments included a semi-structured interview and two self-report questions about the extent of prayer and hijab practice. This research used thematic analysis using the Brown and Clark method within a deductive-inductive framework. By analyzing the content of the interviews, 19 sub-themes and 4 main themes were obtained, and according to that, the mothers were divided into three categories. The findings showed that 13 out of 17 mothers who identified themselves as performing prayers and hijab had a different educational approach from the Quran regarding prayer and hijab, even though the approach of the Quran is not to reduce religious actions to superficial behavior and perform religious acts from the Knowledge and awareness or is the non-reductionist approach, the emphasis of most mothers was on the objective behavior and outcome of prayer and hijab and reducing them to a superficial behavior and a reductionist approach. Therefore, it seems necessary for mothers to become aware of the educational methods of the Quran so that educate their children based on it.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Religious Education, Education of Girls, Hijab, Prayer.

نویسندگان مقاله زینب آرمانیان | Zeynab Armaniyan
M.A in General Psychology, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

محمدعلی مظاهری | Mohammad Ali Mazaheri
Full Professor, Department of Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
استاد تمام گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

مهدی نساجی | Mahdi Nassaji
Research Fellow with the Learning about Science and Religion Centre at Canterbury Christ Church University, England.
پژوهشگر مرکز یادگیری علم و دین در دانشگاه کانتربری کریست چرچ، انگلستان.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-12136-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی دینی
نوع مقاله منتشر شده کیفی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات