این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۸۵-۹۴

عنوان فارسی اثربخشی آموزش ذهن‌‌آگاهی بر سرمایه روا‌‌‌‌‌‎ن‌شناختی و تنظیم هیجانی دانش‌‌آموزان تیزهوش
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهن‏‌آگاهی بر سرمایه روا‏‏‏‏‏ن‏شناختی و تنظیم هیجانی دانش‏‌آموزان تیزهوش انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمه‌آزمایشی با طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از تمامی دانش‏آموزان دبیرستان علامه حلی 4 شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود که از بین آنان تعداد 30 نفر (15 نفر در گروه گواه و 15 در گروه آزمایش) از طریق روش ‌نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه جایگذاری شدند. جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‏های سرمایه روا‏‏‏‏‏ن‏شناختی لوتانز (2007) (PCQ) و تنظیم هیجان گراس و جان (2003) (ERQ) بود. جهت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که بین میانگین پس‌آزمون سرمایه روان‌شناختی و تنظیم هیجانی در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری 01/0 وجود داشت. علاوه بر این نتایج نشان داد که این مداخله توانسته تأثیر خود را در طول زمان نیز به شکل معناداری حفظ نماید (۰۰۰۱/0>P). درنتیجه آموزش ذهن‌آگاهی با بهره‌گیری از فنونی همانند افکار هیجانات و رفتار آگاهانه می‌تواند به‌عنوان رویکردی مؤثر برای افزایش سرمایه‌های روان‌شناختی و بهبود تنظیم هیجانی دانش‌آموزان تیزهوش مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تنظیم هیجانی، تیزهوش، ذهن‌آگاهی، سرمایه روان‌شناختی.

عنوان انگلیسی The effectiveness of mindfulness training on the psychological capital and emotional regulation of gifted students
چکیده انگلیسی مقاله The present study was conducted to determine the effectiveness of mindfulness training on the psychological capital and emotional regulation of gifted students. The present research method was semi-experimental with a pre-test/post-test design with a control group and a two-month follow-up period. The statistical population of the present study consisted of all the students of Allameh Heli 4 High School in Tehran in the academic year of 2021-2022, of which 30 people (15 in the control group and 15 in the experimental group) were selected through available sampling. They were randomly placed in two groups. The direction of data collection was Luthans' (2007) Psychological Capital Questionnaire (PCQ) and Gross and John's (2003) Emotion Regulation (ERQ). Analysis of variance with repeated measurements was used to analyze the data. The findings of the research showed that there was a significant difference of 0.01 between the post-test mean of psychological capital and emotional regulation in both experimental and control groups. In addition, the results showed that this intervention could maintain its effect over time (P<0.0001). As a result, mindfulness training using techniques such as thoughts, emotions, and conscious behavior can be used to increase psychological capital and improve the emotional regulation of gifted students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Emotional Regulation, Intelligence, Mindfulness, Psychological Capital.

نویسندگان مقاله علی شریفیان مطلق | Ali Sharifian Motlagh
M.A. in Clinical Psychology, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran.
کارشناس ارشد روان‌شناسی بالینی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.

محبوبه طاهر | Mahboobeh Taher
Assistant Professor, Department of Psychology, Shahrood Branch, Islamic Azad University, Shahrood, Iran.
استادیار گروه روانشناسی، واحد شاهرود، دانشگاه آزاد اسلامی، شاهرود، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-9996-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات