این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۱۱۳-۱۲۴
عنوان فارسی
مقایسهی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی اسلامی و درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر تحمل پریشانی نوجوانان دارای رفتار پرخطر
چکیده فارسی مقاله
پژوهش
حاضر با هدف مقایسهی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی اسلامی و درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی بر تحمل پریشانی نوجوانان دارای رفتار پرخطر
انجام شد. روش پژوهش حاضر، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون_ پسآزمون و گروه کنترل با دوره پیگیری دو ماهه بود. جامعه
این
پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر رشت در سال 1402 بود که از بین آنها، 45 دانشآموز به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به روش تصادفی به دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل (15 نفره) تخصیص یافتند.
ابزار این پژوهش شامل
پرسشنامه تحمل پریشانی
(
سیمونز و گاهر، 2005،
DTS
)
بود. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون تعقیبی بنفرونی استفاده شد. یافتهها نشان داد هر دو گروه مهارتهای زندگی اسلامی و ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس نسبت به گروه کنترل بر متغیر تحمل پریشانی و مؤلفههای آن اثربخشتر هستند (05/0>
P
). همچنین بین دو گروه مداخله برای متغیر تحمل پریشانی و مؤلفههای آن، تفاوت معنادار (05/0>
P
)؛ و نشاندهنده اثربخشی بیشتر ذهنآگاهی مبتنی بر کاهش استرس نسبت به آموزش مهارتهای زندگی اسلامی بود. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت درمان ذهنآگاهی یک مداخله اثربخشتر از مهارتهای زندگی اسلامی بر
افزایش تحمل پریشانی
نوجوانان دارای رفتار پرخطر میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش مهارتهای زندگی اسلامی، تحمل پریشانی، درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهنآگاهی، رفتار پرخطر، نوجوانان.
عنوان انگلیسی
Comparison of the Effectiveness of Islamic Life Skills Training and Mindfulness-Based Stress Reduction Therapy on Distress Tolerance of Adolescents with High-Risk Behavior
چکیده انگلیسی مقاله
This research aimed to compare the effectiveness of Islamic Life Skills training and Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR) therapy on the Distress Tolerance of adolescents with high-risk behavior. The present research method was the type of quasi-experimental study with a pre-test, post-test, and a control group design with a two-month follow-up period. The population of this research included all secondary high school male students of Rasht City in 2023; among them, 45 students were selected by purposive sampling and randomly assigned to two experimental groups and a control group (17 people). A research questionnaire was the Distress Tolerance Scale (Simons & Gaher, 2005) (DTS). Repeated measures analysis of variance and Bonferroni post hoc test were used to analyze the data. The findings showed that both groups of Islamic life skills and MBSR are more effective than the control group on the distress tolerance variable and its components (P>0.05). Also, there was a significant difference between the two intervention groups for the distress tolerance variable and its components (P>0.05), and it showed more effectiveness of MBSR than Islamic life skills. Therefore, it can be concluded that MBSR is a more effective intervention than Islamic life skills in increasing the distress tolerance of adolescents with high-risk behavior.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Distress Tolerance, Islamic Life Skills training, Mindfulness-Based Stress Reduction Therapy, High-Risk Behavior, Adolescents.
نویسندگان مقاله
حدیثه مرادپور | Hadiseh Moradpour
Ph. D Student of General Psychology, Department of Psychology, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran.
دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
بهمن اکبری | Bahman Akbari
Professor, Department of Psychology, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran.
استاد، گروه روانشناسی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
بتول مهرگان | Batool Mehrgan
Assistant Professor, Department of Theology and Islamic Science, Rasht Branch, Islamic Azad University, Rasht, Iran.
استادیار، گروه الهیات و معارف اسلامی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-2392-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات