این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۱۶۵-۱۷۴
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر هنر درمانی بیانی بر تنظیم هیجانی و سلامت روان دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی
چکیده فارسی مقاله
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش گروهی مبتنی بر هنر درمانی بیانی بر تنظیم هیجان و سلامت روان دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی، با طرح پیش از آزمون- پس از آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از تمامی دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی دانشگاه آزاد تربتجام در سال تحصیلی 1402-1401 بود که از بین آنها تعداد 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صوت تصادفی در دو گروه 15 نفره کنترل و آزمایش جایدهی شدند. جهت جمع آور دادهها از پرسشنامه اضطراب اجتماعی جرابک (1996،
JASA
)، پرسشنامه تنظیم هیجانی گراس و جان (2003
،
ERQ
)، پرسشنامه سلامت روان گلدبرگ (1978،
GHQ
) و پروتکل هنر درمانی بیانی
طی 8 جلسه 90 دقیقهای به صورت دو جلسه در هفته استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیشآزمون بین میانگین پسآزمون تنظیم هیجان و سلامت روان در دو گروه آزمایش و گواه تفاوت معناداری در سطح 05/0 وجود داشت. در نتیجه میتوان عنوان داشت هنر درمانی بیانی از قابلیت عملی خوبی برای تنظیم هیجانی و سلامت روان برخوردار بوده و می
تواند بهعنوان یک گزینه درمانی از سوی روانشناسان مورد استفاده قرار گیرد؛ و بدین طریق نقش مؤثری را بر افزایش توانمندیهای روانشناختی دانشجویان دارای اضطراب اجتماعی به جا گذارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تنظیم هیجانی، اضطراب اجتماعی، سلامت روان، هنر درمانی بیانی.
عنوان انگلیسی
The effectiveness of group training based on expressive art therapy on emotional regulation and mental health of students with social anxiety
چکیده انگلیسی مقاله
This research aimed to determine the effectiveness of group training based on expressive art therapy on emotional regulation and mental health of students with social anxiety. The research method was semi-experimental, with a pre-test/post-test design with a control group. The statistical population of the present study consisted of all students with social anxiety at Azad University of Torbat-e-Jam in the academic year of 2022-2023, and 30 of them were selected by an available sampling method and randomly assigned to two groups of 15 each. To collect data from Jarbak's social anxiety questionnaire (1996, JASA), Gross and John's emotional regulation questionnaire (2003, ERQ), Goldberg's mental health questionnaire (1978, GHQ) and expressive art therapy protocol during 8 sessions of 90 minutes in the form of Two sessions per week were used. A multivariate covariance test was used to analyze the data. The findings of the research showed that by controlling the pre-test effect, there was a significant difference at the 0.05 level between the post-test mean of emotion regulation and mental health in the two experimental and control groups. As a result, it can be said that expressive art therapy has a good practical ability for emotional regulation and mental health, and can be used as a treatment option by psychologists. In this way, it has an effective role in increasing the psychological capabilities of students with social anxiety.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Emotional Regulation, Social Anxiety, Mental Health, Expressive Art Therapy.
نویسندگان مقاله
سارا محمد علیزاده | Sara Mohammad Alizadeh
Master of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Torbat Jam Branch, Islamic Azad University, Torbat Jam, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران.
محمد رجبی | Mohammad Rajabi
Assistant Professor, Department of Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Torbat Jam Branch, Islamic Azad University, Torbat Jam, Iran.
استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تربت جام، دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-10742-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات