این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۱۸۳-۱۹۴

عنوان فارسی مروری برکاربست باورهای معرفت‌شناختی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان؛ یک مطالعه مروری نظام‌مند
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر، ﻣﺮور ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت انجام‌شدۀ در ﺣﻮزه  کاربست باورهای معرفت‌شناختی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان از سال 1390 تا 1403 شمسی (2011 تا 2024 میلادی)  بود. بر این اساس، جستجوی ﻣﻘﺎﻻت در ﭘﺎﻳﮕﺎه‌ﻫﺎی اﻃﻼﻋﺎﺗﻲ ﻣﻌﺘبر داخلی و خارجی مانند مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، مگ‌ایران، نورمگز، پرتال جامع علوم انسانی، اریک، فرانسیس و تیلور، ساینس‌دایرکت و گوگل‌اسکالر با جستجوی ﻛﻠﻤﺎت باورهای معرفت‌شناختی، یادگیری، پیشرفت تحصیلی و معادل آنها در انگلیسی اﻧﺠﺎم شد. ارزیابی کیفی مقالات با چک‌لیست صورت گرفت. در این مرور  70 مقاله شناسایی شد که بعد از بررسی عناوین، درنظرگرفتن معیار‌های ورود و خروج و بررسی کامل مقالات، در نهایت 20 مقاله وارد فرآیند مطالعه شد. بر اساس مرور پژوهشهای انجام‌شده، تجزیه‌وتحلیل این اسناد بر 17 محور پایه تأکید داشت. محور‌های پایـه در قالب 3 محور فرعی «مهارت‌های تحصیلی»، «راهبردهای یادگیری» و «ابعاد انگیزشی» در زمینـۀ محور اصلی  پژوهش، یعنی کاربست  باور‌های معرفت‌شناختی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان سازمان‌دهی شدنـد. بررسی محورهای موضوعی مطالعات حوزۀ کاربست باور‌های معرفت شناختی در یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان نشان می‌دهـد پژوهشگران تنها به برخی از قلمروهای موضوعی که این نظریه می‌تواند بر آنها تأثیرگذار باشد، پرداخته‌اند. نیاز است پژوهش‌های بیشتری دربارۀ باورهای معرفت‌شناختی و یادگیری دانش‌آموزان به‌ویژه در داخل کشور انجام شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پیشرفت تحصیلی، یادگیری، باورهای معرفت‌شناختی، مرور سیستماتیک.

عنوان انگلیسی A Systematic Review on the Application of Epistemological Beliefs in Students' Learning and Academic Achievement: A Systematic Review
چکیده انگلیسی مقاله The present study aims to review the theoretical research on applying epistemological beliefs in students' learning and academic achievement from 2011 to 2024. Articles were searched in reputable domestic and international databases such as the Scientific Information Database (SID), Magiran, Noormags, the Comprehensive Portal of Humanities, ERIC, Taylor & Francis, ScienceDirect, and Google Scholar, using the keywords epistemological beliefs, learning, and academic achievement in Persian and English. Quality assessment of articles was performed using a checklist. In this review, 70 articles were initially identified. After examining titles and considering inclusion and exclusion criteria, 20 articles were ultimately included in the study process through review. According to the review of conducted research, the analysis of these documents was performed with emphasis on 17 basic axes and sub-themes. The identified focus of study was categorized into 3 sub-domains: "Academic Skills," "Learning Strategies," and "Motivational Dimensions," organized within the context of the main area of inquiry, namely the application of epistemological belief theory in students' learning and academic achievement. The examination of the thematic domains related to the application of epistemological beliefs in student learning and academic achievement reveals that existing research has predominantly focused on a limited range of areas within this theoretical framework. There is a compelling need for further research on epistemological beliefs and their influence on student learning, particularly within the context of Iran.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Academic Achievement, Learning, Epistemological Beliefs, Systematic Review.

نویسندگان مقاله وحید احمدی | Vahid Ahmadi
PhD Student in Curriculum Planning, Faculty Of Education And Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
دانشجوی دکترای برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

راضیه حاجیان | Razieh Hajian
PhD Student in Curriculum Planning, Faculty Of Education And Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
دانشجوی دکترای برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

سعیده صالحی | Saeedeh Salehi
PhD Student in Curriculum Planning, Faculty Of Education And Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran.
دانشجوی دکترای برنامه‌ریزی درسی، دانشکده علوم‌تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-12148-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده مروری سیستماتیک
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات