این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۱۹۵-۲۰۴
عنوان فارسی
اثربخشی بازی درمانی عصب شناختی بر کارکردهای اجرایی و حافظه کاری کودکان دارای اختلالات یادگیری
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازیدرمانی عصبشناختی بر کارکردهای اجرایی و حافظه کاری کودکان دارای اختلالات یادگیری انجام شد. روش پژوهش حاضر نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل و دوره پیگیری دوماهه بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان پایه ابتدایی با اختلالات یادگیری مراجعهکننده به مراکز اختلال یادگیری شهر تهران در سال تحصیلی 1403-1402 بود که از بین آنان تعداد 30 نفر از طریق روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه (15 نفر در گروه گواه و 15 در گروه آزمایش) جایگذاری شدند. جهت جمعآوری دادهها از چهارمین ویرایش آزمون هوش وکسلر کودکان (2003
WISC-IV,
)، آزمون عصبشناختی کولیج (2002،
CNI
) و آزمون حافظه کاری کورنولدی و همکاران (1998،
CWMT
) استفاده شد. مداخله بر اساس پروتکل بازیدرمانی عصبشناختی در یازده جلسه 60 دقیقهای
و هفتهای دوبار
صورت گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر استفاده شد. یافتهها نشان داد که بین میانگین پسآزمون حافظه کاری و توجه در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود داشت. علاوه بر این نتایج نشان داد که این مداخله توانسته تأثیر خود را در طول زمان نیز به شکل معناداری حفظ نماید (
۰۰۰۱/
0>
P
). در نتیجه بازیدرمانی عصبشناختی میتواند بهعنوان رویکردی مؤثر برای افزایش حافظه کاری و توجه در کودکان دارای اختلالات یادگیری مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کارکردهای اجرایی، حافظه کاری، بازیدرمانی عصبشناختی، اختلالات یادگیری.
عنوان انگلیسی
The effectiveness of neurological play therapy on executive functions and working memory of children with learning disorders
چکیده انگلیسی مقاله
The present study was conducted to determine the effectiveness of neurocognitive game therapy on the executive functions of working memory and attention of children with learning disabilities. The present research method was semi-experimental with a pre-test/post-test design with a control group and a two-month follow-up period. The statistical population of the study included all elementary school children with learning disabilities who referred to the centers of learning disabilities in Tehran in the academic year of 2023-2024, of which 30 people were selected through the available sampling method, and were randomly placed in two groups (15 in the control group, 15 in the experimental group). To collect data, Wechsler Intelligence Scale for Children-Fourth Edition (WISC-IV, 2003), Coolidge's Neuropsychological Inventory (CNI, 2002), and Cornoldi et al. 's Working Memory Test (CWMT, 1998) were used. The intervention was based on the neuropsychological play therapy protocol in eleven sessions of 60 minutes twice a week. Analysis of variance with repeated measurements was used to analyze the data. The findings showed that there was a significant difference between the mean of the post-test of working memory and attention in the two experimental and control groups. In addition, the results showed that this intervention was able to maintain its effect over time (P<0.0001). As a result, neurological play therapy can be used as an effective approach to increase working memory and attention in children with learning disabilities.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Executive Functions, Working Memory, Neurocognitive Game Therapy, Learning Disorders.
نویسندگان مقاله
زهره قنبری | Zohreh Ghanbari
Master of Educational Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
دنا طالبی | Dena Talebi
Master of Clinical Psychology, Semnan Branch, Islamic Azad University, Semnan, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-11231-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات