این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
سیاست علم و فناوری
، جلد ۱۸، شماره ۱، صفحات ۱-۱۸
عنوان فارسی
آشکارسازی محرکهای داخلی پذیرش مدلهای کسبوکار مدور
چکیده فارسی مقاله
اقتصاد مدور بهعنوان یک مدل جایگزین برای سیستمهای خطی بهمنظور دستیابی به توسعه پایدار مطرح شده است. برای پیادهسازی این مفهوم در سطح سازمانها و کسبوکارها، مدلهای کسبوکار بهعنوان ابزارهای کلیدی و محرکهای مهم برای گذار بهسمت اقتصاد مدور شناخته میشوند. بنابراین، درک تمایل کسبوکارهای نوپا برای پذیرش و بهکارگیری مدلهای کسبوکار مدور ضروری بهنظر میرسد. در حالی که ادبیات علمی به بررسی تأثیر عوامل مختلف بر پذیرش مدلهای کسبوکار مدور در صنایع و سازمانهای مختلف پرداخته است، مطالعات اندکی بهطور خاص به بررسی این عوامل در کسبوکارهای نوپا پرداختهاند. بهمنظور پرکردن این شکاف و سازماندهی دانش موجود در این حوزه نوظهور، ما یک مرور جامع از ادبیات علمی انجام دادهایم. این فرآیند شامل جستوجوهای سیستماتیک در پایگاههای داده معتبر بوده است. بر اساس نمونهای از 33 مقاله که از پایگاههای داده Scopus و Web of Science جمعآوری شدند، مقاله ما به شناسایی و دستهبندی عوامل داخلی محرک پذیرش مدل کسبوکار مدور در کسبوکارهای نوپا پرداخته است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که عوامل داخلی محرک پذیرش مدل کسبوکار مدور در کسبوکارهای نوپا عبارتند از مشوقهای مالی؛ مشوقهای سازمانی و کسبوکاری؛ مشوقهای کارآفرینانه؛ شبکه ها؛ فناوری؛ آموزش و ظرفیتسازی داخلی، دانش و نواوری؛ بازار و مشتریان؛ استراتژی پایدار، مدیریت و رهبری مدور. این تحقیق با ارائه یک دیدگاه نظری یکپارچه در زمینه کارآفرینی، به این حوزه کمک میکند و درک عمیقتری از چگونگی پذیرش مدلهای کسبوکار مدور در کسبوکارهای نوپا بهوجود میآورد. نتایج این تحقیق میتواند به کارآفرینان، مدیران کسبوکارهای نوپا ، و سیاستگذاران کمک کند تا عوامل مؤثر بر پذیرش مدلهای کسبوکار مدور را شناسایی کرده و استراتژیهای مناسبی برای تسهیل این فرآیند طراحی کنند. ذینفعان اصلی این تحقیق شامل کسبوکارهای نوپا، مشاوران کسبوکار، و نهادهای دولتی و خصوصی هستند که در جهت ترویج اقتصاد مدور و پایداری سازمانها تلاش میکنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اقتصاد مدور،مدل کسبوکار مدور،پذیرش مدل کسبوکار،مرور سیستماتیک،
عنوان انگلیسی
Unveiling the Internal Drivers of Circular Business Model Adoption
چکیده انگلیسی مقاله
Circular economy has emerged as an alternative model to linear systems aimed at achieving sustainable development. To implement this concept at the organizational and business levels, business models are recognized as key tools and important drivers for the transition towards a circular economy. Therefore, understanding the inclination of startups to adopt and implement circular business models is crucial. While the academic literature has examined the impact of various factors on the adoption of circular business models in different industries and organizations, few studies have specifically focused on these factors in startups. To fill this gap and organize the existing knowledge in this emerging field, we conducted a comprehensive review of the literature. This process included systematic searches in reputable databases. Based on a sample of 33 articles gathered from the Scopus and Web of Science databases, our paper identifies and categorizes the internal factors driving the adoption of circular business models in startups. The results of this research show that the internal factors driving the adoption of circular business models in startups include financial incentives; organizational and business incentives; entrepreneurial incentives; networks; technology; internal training and capacity-building, knowledge and innovation; market and customer; sustainable strategy, circular management, and leadership. This research, by providing an integrated theoretical perspective in the field of entrepreneurship, contributes to the area and provides a deeper understanding of how circular business models are adopted in startups. The results of this research can help entrepreneurs, startup managers, and policymakers identify the factors influencing the adoption of circular business models and design appropriate strategies to facilitate this process. The main stakeholders of this research include startups, business consultants, and public and private organizations that work towards promoting circular economy and organizational sustainability.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اقتصاد مدور,مدل کسبوکار مدور,پذیرش مدل کسبوکار,مرور سیستماتیک
نویسندگان مقاله
مژگان دانش |
دانشجوی دکتری کارآفرینی، گرایش کارآفرینی فناورانه ، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
کمال سخدری |
دانشیار گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
سید رضا حجازی |
دانشیار گروه کارآفرینی سازمانی، دانشکده کارآفرینی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jstp.nrisp.ac.ir/article_14098_c902402577e86cd2c8b1718baa2023c0.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات