این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
مدیریت بحران
، جلد ۹، شماره ویژه نامه پدافند غیرعامل، صفحات ۳۵-۴۶
عنوان فارسی
ارائه الگوی شبکه ایمن معابر بر اساس اصول پدافند غیرعامل، در راستای ارتقای تا ب آوری شهر در برابر بحران های انسان ساخت مطالعه موردی: منطقه ۱۲ شهر تهران
چکیده فارسی مقاله
یکی از مهمترین مسائل شهرهای کشور پدافند غیرعامل و تابآوری شهرها در مقابل بحرانهای انسانساخت نظیر جنگ و آشوب است. شبکه معابر بهعنوان شریانهای حیاتی شهر نقش پررنگی در کاهش آسیبپذیری و تسهیل اقدامات حین و پس از بحران ناشی از اقدامات عناصر بیگانه در شهر نظیر دسترسی مناسب به بافتهای مسکونی، تخلیه اضطراری محلات، دسترسی به مراکز امدادی و حیاتی مدیریت بحران و همچنین دسترسی به مراکز نظامی و انتظامی ایفا میکند. از اینرو طراحی شبکه ایمن شهری شامل مجموعهای از معابر بههمپیوسته که از میزان آسیبپذیری پایین برخوردار باشند و در عین حال ارتباط بین بلوکهای مسکونی، مراکز نظامی و امداد و نجات و مبادی ورودی و خروجی مناطق شهری را به بهترین شکل و بدون وقفه ایجاد کنند، ضروری به نظر میرسد. شبکه معابر یادشده توان پاسخگویی خود را پس از بحران به خوبی حفظ خواهد کرد و انجام اقدامات نظامی و امدادی مقتضی به واسطه آن مختل نخواهد شد که در نتیجه میزان آمادگی شهر در برابر حملات و آشوبها افزایش خواهد یافت. این پژوهش با هدف تعریف شبکه ایمن معابر شهری، توصیف ویژگیها و روش طراحی آن در بافتهای شهری و همچنین عملیاتی کردن آن در منطقه 12 شهر تهران بهعنوان نمونه انجام شد. برای طراحی شبکه ایمن منطقه 12 ابتدا معابر وضع موجود بر اساس 9 شاخص شامل دسترسی به مراکز نظامی و انتظامی، محصوریت، دسترسی به مراکز امدادی، دسترسی به فضاهای سبز و باز، عرض معابر، وضعیت ترافیکی معابر، ارتفاع طبقاتی ابنیه جداره معابر، کیفیت ابنیه جداره و نوع کاربریهای جداره با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی معکوس (IHWP) و تکنیکهای نرمافزار GIS از منظر آسیبپذیری در برابر بحران تحلیل شدند. در مرحله بعد معابر با آسیبپذیری پایین و دسترسی مناسب به مراکز حیاتی مدیریت بحران بهعنوان شاکله اصلی شبکه ایمن انتخاب شدند و با اتخاذ برخی اقدامات ساختار شبکهای و بههمپیوسته آن هم مهیا شد. در پایان با هدف حفظ ایمنی و تابآوری این شبکه در بلندمدت برخی ضوابط تدوین شد که صرفاً در معابر شبکه ایمن لازمالاجرا هستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پدافند غیرعامل،تاب آوری شهر،ارائه الگو،شبکه ایمن معابر،منطقه 12 تهران،
عنوان انگلیسی
Presenting the model of a safe urban road network based on the passive defense principles in order to improve city resilience against human-made crisis case study: 12th region of Tehran
چکیده انگلیسی مقاله
One of the most important issues in the cities is the crisis management and resilience of the cities against the
Human-made crises such as war and terror. Transportation network as the vital artery of the city plays a vibrant
role in reducing vulnerability and facilitating crisis management in the city, such as proper access to residential tissues,
emergency evacuation of neighborhoods, access to vital emergency relief centers and military centers. Hence, It seems
necessary for cities to design a secure urban network includes a set of interconnected passages that have low vulnerability
to crisis, while also linking residential blocks, relief and rescue centers, military and Law Enforcement Centers
and the bases of the entrance and exit of urban areas uninterrupted. The above mentioned network will maintain its
accountability after the crisis, and relief and military efforts will not be disrupted by this, As a result, city preparedness
for attacks and riots will increase. This research was conducted with the aim of defining the Secure network of
urban roads and describing its features and methods of designing it in urban textures as well as operating it in the District
12 of Tehran. To design the safe network of the District 12, firstly, the existing status passages based on 9 indicators including
confinement, access to relief centers, access to green spaces and open spaces, access to military and law enforcement
center, passage widths, traffic conditions, Class height, building quality, and types of landuse by IHWP method and GIS
software techniques were analyzed from the perspective of crisis vulnerability. In the next step, passages with low vulnerability
and appropriate access to critical crisis management menus were selected as the main constituents of the secure
network and by doing some actions, the network structure and its interconnection were also provided. In the end, with the
aim of maintaining the safety and resilience of the network in the long run, some rules were developed that would only be
enforceable on safe network passages.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
پدافند غیرعامل,تاب آوری شهر,ارائه الگو,شبکه ایمن معابر,منطقه 12 تهران
نویسندگان مقاله
پیمان مهرنژاد |
پژوهشگر دکتری شهرسازی، دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه هنر اسلامی تبریز
محمد خورسندی |
کارشناس ارشد برنامهریزی شهری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه بینالمللی امام خمینی قزوین
نشانی اینترنتی
https://www.joem.ir/article_241868_68f16e0f71cbe7ca6ecd18e3c1d14680.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات