این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
مهندسی و مدیریت کیفیت
، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۲۸۹-۳۰۳
عنوان فارسی
رویکرد تلفیقی FDM-FSWARA-FCOPRAS برای تعیین راهکار مطلوب مدیریت کیفیت در شرکتهای کوچک و متوسط تولید کاشی و سرامیک ایران
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف این پژوهش، ارایه مدلی بهمنظور شناسایی و اولویتبندی راهکارهای بهینه مدیریت کیفیت در بنگاههای کوچک و متوسط فعال در صنعت کاشی و سرامیک ایران با تاکید بر بهبود مزیت رقابتی در بازارهای صادراتی است.
روششناسی پژوهش:
پژوهش از یک رویکرد تلفیقی چندمرحلهای فازی بهره گرفته است. در مرحله نخست، 29 راهکار مدیریت کیفیت از ادبیات نظری استخراج و با استفاده از روش دلفی فازی غربالگری شدند. سپس، معیارهای ارزیابی با روش سوارا فازی وزندهی گردیدند. در نهایت، راهکارهای منتخب با استفاده از روش کوپراس فازی رتبهبندی شدند.
یافتهها
:
نتایج نشان داد معیارهای کلیدی برای مدیریت کیفیت شامل بهبود مستمر فرآیندها، پاسخگویی به نیازهای مشتریان و نوآوری در فرآیندها هستند؛ همچنین، راهکارهای مبتنی بر عوامل درونسازمانی مانند سبکهای رهبری، کار تیمی و فرآیندمحوری عملکرد بهتری نسبت به عوامل برونسازمانی مانند مدیریت تامینکنندگان دارند.
اصالت/ارزشافزوده علمی:
این پژوهش با استفاده از ترکیب سه روش تصمیمگیری فازی در محیط عدمقطعیت، مدلی جامع و دقیق برای شناسایی و اولویتبندی راهکارهای مدیریت کیفیت ارایه داده است. رویکرد تلفیقی پژوهش باعث ارتقا دقت در تصمیمگیری شده و تاکید آن بر SMEs در صنعت کاشی و سرامیک ایران، آن را از سایر مطالعات متمایز میسازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
راهکارهای مدیریت کیفیت،صنعت کاشی و سرامیک،وزندهی،رتبهبندی،
عنوان انگلیسی
An integrated FDM-FSWARA-FCOPRAS approach for choosing quality management practice in tile and ceramic SMEs in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose:
The purpose of this study is to develop a model for identifying and prioritizing optimal quality management strategies in small and medium-sized enterprises operating in Iran's ceramic and tile industry, with a focus on enhancing competitive advantage in export markets.
Methodology:
This research employs an integrated multi-phase fuzzy approach. First, 29 quality management strategies were extracted from the literature and screened using the Fuzzy Delphi Method. Next, evaluation criteria were weighted using the Fuzzy SWARA (FSWARA) method. Finally, the selected strategies were prioritized using the Fuzzy COPRAS (FCOPRAS) method.
Findings:
The results indicated that the key criteria for quality management include continuous process improvement, responsiveness to customer needs, and process innovation. In addition, strategies based on internal organizational factors—such as leadership styles, teamwork, and process orientation—proved more effective than those based on external factors such as supplier management.
Originality/Value:
By integrating three fuzzy decision-making methods under uncertainty, this study offers a comprehensive and precise model for identifying and ranking quality management strategies. Its emphasis on SMEs in the ceramic and tile industry in Iran and its methodological integration distinguish it from previous studies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
راهکارهای مدیریت کیفیت,صنعت کاشی و سرامیک,وزندهی,رتبهبندی
نویسندگان مقاله
مهدی نصراللهی |
گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.
حمید صادق بیگی |
گروه مدیریت صنعتی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه بینالمللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.
نشانی اینترنتی
https://www.pqprc.ir/article_219124_5b12bfb0bea56d9d8be9f087e8678646.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات