این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۷-۲۴
عنوان فارسی
بررسی مؤلفههای داخلی معماری و اولویتبندی بر اساس تأثیر در هیجان کاربر در فضای آموزشی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی و اولویتبندی عناصر داخلی معماری در کلاس درس آموزشی است که در هیجان دانشآموزان مؤثر است و ممکن است باعث ارتقای کیفیت یادگیری شود. این هدف
در راستای کیفیتبخشی به فضای کالبدی کلاس درس از طریق پرداخت به موضوع هیجان است. پژوهش حاضر بهجهت ماهیت کیفی و بر اساس روش گردآوری داده توصیفی است که با روش میدانی و با استفاده از پرسشنامه به روش دلفی انجام گرفته است. به اینصورتکه با مطالعه ادبیات موضوع و پیشینه پژوهش و استخراج مؤلفهها آغاز شده و با نظر کارشناسان به تأیید رسیده و بر اساس میزان تأثیرگذاری اولویتبندی شده است. نخست، با بهکارگـیری نظر کارشناسان با استفاده از روش دلفی، هفده مؤلفه داخلی معماری مؤثر بر هیجان کاربر مستخرج از مبانی نظری و ادبیات موضوع شناسایی و تأیید شد. سپس این مؤلفهها با استفاده از روشهای آماری تحلیل و با روش آزمون فریدمن اولویتبندی شدند. در پژوهش حاضر برای تعیین پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. یافتههای پژوهش با تأییـد تأثیر عـوامل محیطی بر هیجان نشـان میدهـد، 3 مؤلفه «نور»، «رنگ» و «صدا»، دارای بیشترین اهمیت از بین 17 مؤلفه داخلی معماری تأثیرگذار تأییدشده از طریق کارشناسان در هیجان کاربرد در کلاس درس است که اهمیت محیط کالبدی برای برانگیختن هیجان مثبت در کاربر فضای آموزشی و بهبود تجربه یادگیری دانشآموز را نشان میدهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مؤلفههای داخلی معماری،فضای آموزشی،هیجان،یادگیری،کلاس درس،
عنوان انگلیسی
Examining the interior components of architecture and prioritizing based on their impact on user emotion in educational space
چکیده انگلیسی مقاله
The present study aimed to investigate and prioritize the interior components of architecture of educational classrooms that influence students' emotions and can enhance the quality of learning. This objective aligns with improving the physical classroom environment by addressing the role of emotions. Due to its qualitative nature and data collection method, the research was descriptive, conducted using a field-based approach and the Delphi method through a questionnaire. The process began with a review of the literature and previous studies to identify the relevant components, which were validated by experts and subsequently prioritized based on their impact level. First, using expert opinions through the Delphi
technique, 17 interior components of architecture affecting user emotions were identified and validated based on theoretical foundations and the literature. These components were then analyzed using statistical methods and prioritized through the Friedman test. In this study, the reliability of the questionnaire was determined using the Cronbach's alpha method. The research findings, confirming the impact of environmental factors on emotions, indicate that the three components of "light," "color," and "sound" hold the highest significance among the 17 validated interior components of architecture influencing user emotions in the classroom. This highlights the importance of the physical environment in fostering positive emotions in users of educational spaces and enhancing students' learning experiences.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مؤلفههای داخلی معماری,فضای آموزشی,هیجان,یادگیری,کلاس درس
نویسندگان مقاله
مهدیه نیرومند شیشوان |
دانشجوی دکتری معماری اسلامی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران
فرزین حق پرست |
استاد، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.
عباس غفاری |
دانشیار، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.
نرگس ادبی |
استادیار، دانشکده طراحی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، تبریز، ایران.
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_204353_9b39a42fe40267c04c39c7ed7c95053c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات