این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۲۵-۴۶
عنوان فارسی
پیشبینی اعتیاد دانشآموزان به شبکههای اجتماعی براساس اهمالکاری تحصیلی و طرحوارههای ناسازگار اولیه با درنظرگرفتن نقش میانجیگری ناگویی خلقی
چکیده فارسی مقاله
هدف از اجرای این پژوهش پیشبینی اعتیاد دانشآموزان به شبکههای اجتماعی، بر اساس اهمالکاری تحصیلی و طرحوارههای ناسازگار اولیه، با درنظرگرفتن نقش میانجیگری ناگویی خلقی است. پژوهش با روش همبستگی از طریق الگویابی معادلات ساختاری انجام شده است. جامعه آماری دربردارنده تمامی دانشآموزان دختر متوسطه دوم آموزشوپرورش کرج در سال تحصیلی 1402-1401بوده است. با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای و ساده، 390 نفر از دانشآموزان برای نمونه پژوهشی انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای اعتیاد به فضای مجازی یانگ (1998)، اهمالکاری تحصیلی راثبلوم و سولومون (1984)، طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ (1998) و ناگویی خلقی تورنتو باگبی و همکاران (1997) بوده است. دادهها با آزمون تحلیل عاملی تأییدی و مدلیابی معادلات ساختاری تحلیل شده است. نتایج نشان میدهد اهمالکاری تحصیلی و طرحوارههای ناسازگار اولیه رابطه مستقیم مثبت و معناداری با ناگویی خلقی و اعتیاد به شبکههای اجتماعی دارند. همچنین، نتایج تحلیل مسیر نشان از برازش خوب الگوی نهایی پژوهش دارد؛ به صورتی که اهمالکاری تحصیلی و طرحوارههای ناسازگار اولیه، غیرمستقیم از طریق نقش میانجی ناگویی خلقی، اعتیاد به شبکههای اجتماعی را بهصورت مثبت و معنیداری پیشبینی کردهاند. نتایج نشانگر نقش مهم ناگویی خلقی در پیشبینی اعتیاد به شبکههای اجتماعی در دانشآموزان است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اعتیاد به شبکههای اجتماعی،ناگویی خلقی،طرحوارههای ناسازگار اولیه،اهمالکاری تحصیلی،
عنوان انگلیسی
Predicting social media addiction based on academic procrastination and early maladaptive schemas, considering the mediating role of alexithymia in students
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to predict social media addiction based on academic procrastination and early maladaptive schemas, considering the mediating role of alexithymia in students. The research method was correlational, using structural equation modeling. The statistical population included all female students of the second cycle secondary school in Karaj during the 2022-2023 academic year. Through cluster and simple random sampling, a total of 390 students were selected as the sample. The research instruments included the Young Internet Addiction Test (1998), the Academic Procrastination Questionnaire by Rothblum and Solomon (1984), the Young Early Maladaptive Schema Questionnaire (1998), and the Toronto Alexithymia Scale by Bagby et al. (1997). The data were analyzed using confirmatory factor analysis and structural equation modeling. The results indicated that academic procrastination and early maladaptive schemas had a direct, positive, and significant relationship with alexithymia and social media addiction. Additionally, the path analysis results showed that the final research model had a good fit. Academic procrastination and early maladaptive schemas indirectly and significantly predicted social media addiction through the mediating role of alexithymia. The findings highlight the critical role of alexithymia in predicting social media addiction among students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اعتیاد به شبکههای اجتماعی,ناگویی خلقی,طرحوارههای ناسازگار اولیه,اهمالکاری تحصیلی
نویسندگان مقاله
مریم رستمی ترزنق |
کارشناسی ارشد مشاورة مدرسه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
سعید محمودی نیا |
استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج
محمود بهرامی |
کارشناسی ارشد مشاورۀ خانواده، دانشگاه خوارزمی تهران
محدثه رستمی ترزنق |
کارشناسی، دانشجو معلم، دانشگاه پردیس زینبیۀ پیشوا
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_214598_0facd10c9f1ca9c4449e0b1f2d77d9af.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات