این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نوآوری های آموزشی، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۱۲۹-۱۵۲

عنوان فارسی تدوین بستۀ کمک‌آموزشی بازی‌های جنبشی حرکتی درس فارسی و میزان اثربخشی آن بر انگیزۀ یادگیری و هیجان تحصیلی پایۀ اول ابتدایی
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف تدوین بستهٔ کمک‌آموزشی بازی‌های جنبشی حرکتی درس فارسی و میزان اثربخشی آن بر انگیزهٔ یادگیری و هیجان تحصیلی پایهٔ اول انجام شد. روش پژوهش آمیخته از نوع کیفی ـ کمّی بود. به‌منظور تدوین بستهٔ آموزشی از روش کیفی تحلیل مضمون، با استفاده از 15 صاحب‌نظر و 52 مورد اسناد و مدارک بستهٔ آموزشی ایجاد شد. درنهایت بستهٔ آموزشی با سه مؤلفهٔ اصلی یادگیری، درک و یادآوری و دقت و تمرکز ایجاد شد و روایی و پایایی بالای آن با استفاده از چک‌لیست تأیید شد. بخش کمّی پژوهش از طرح نیمه‌آزمایشی پیش‌آزمون ـ‌ پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده کرد. جامعهٔ آماری این پژوهش را دانش‌آموزان پسر مقطع ابتدایی اصفهان در سال تحصیلی 1401-1402 تشکیل دادند. در این پژوهش 76 دانش‌آموز با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش (38 نفر) و کنترل (38 نفر) به شیوهٔ تصادفی گمارش شدند. برای ارزیابی انگیزهٔ یادگیری از چک‌لیست معلم‌ساخته و برای هیجان تحصیلی از پرسش‌نامهٔ پکران (2002) استفاده شد. گروه آزمایش در 18 جلسهٔ 45دقیقه‌ای در طول 7 ماه بستهٔ آموزشی را دریافت کردند؛ درحالی‌که گروه کنترل چنین مداخله‌ای را دریافت نکردند. طبق یافته‌های پژوهش انگیزهٔ یادگیری و هیجان تحصیلی با استفاده از آزمون شاپیرو ـ‌ ویلک طی سه مرحلۀ پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری دارای تفاوت معنادار است (0٫001). ازاین‌رو، بازی‌های جنبشی حرکتی به افزایش انگیزهٔ یادگیری و هیجان تحصیلی درس فارسی منجر شده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تدوین بستۀ کمک‌آموزشی،انگیزۀ یادگیری،هیجان تحصیلی،فارسی اول ابتدایی،

عنوان انگلیسی Development of the educational support package of movement-based games for Persian language lesson and its effectiveness on learning motivation and academic emotion in the first grade primary school students
چکیده انگلیسی مقاله This study aimed to develop an educational package for movement-based games in the Persian language lesson and assess its effectiveness on learning motivation and academic emotion in first-grade students. The research method had a mixed-methods design, combining both qualitative and quantitative approaches. To develop the educational package, the qualitative method of thematic analysis was used, with input from 15 experts and 52 documents and materials. Ultimately, the educational package was created with three main components: learning, understanding and recall, and attention and focus, achieving high validity and reliability through a checklist. In the quantitative section, a quasi-experimental design was applied with a pretest-posttest control group design. The statistical population of this study consisted of male primary school students in Isfahan during the 2022-2023 academic year. A total of 76 students were selected using the convenience sampling method and randomly assigned to two groups: the experimental group (38 students) and the control group (38 students). To assess learning motivation, a teacher-made checklist was used, and to evaluate academic emotion, the Pekran (2002) questionnaire was utilized. The experimental group received an educational package over 18 sessions of 45 minutes, during 7 months, while the control group did not receive such an intervention. According to the research findings, learning motivation and academic emotion, measured using the Shapiro-Wilk test, showed significant differences across three stages: pre-test, post-test, and follow-up (p < 0.001). Therefore, movement-based games led to an increase in learning motivation and academic emotion in Persian language lessons for first-grade primary school students.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تدوین بستۀ کمک‌آموزشی,انگیزۀ یادگیری,هیجان تحصیلی,فارسی اول ابتدایی

نویسندگان مقاله معصومه روحانی شهرکی |
کارشناسی ارشد پیش‌دبستان و دبستان، گروه علوم تربیتی و روان‌شناسی، مؤسسۀ آموزش عالی صفاهان

لیلا حشمتی فر |
استادیار گروه علوم تربیتی، گروه علوم تربیتی و روان‌شناسی، مؤسسۀ آموزش عالی صفاهان

محمد جواد لیاقت دار |
استاد گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی https://noavaryedu.oerp.ir/article_209621_b884e4e794c9a61ef4c01886c699354c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات