این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
نوآوری های آموزشی
، جلد ۲۴، شماره ۱، صفحات ۱۵۳-۱۷۴
عنوان فارسی
کیفیت آموزش دانشآموزان عمیقاً باهوش در ایران با استناد به پژوهشهای جهانی
چکیده فارسی مقاله
هدف از این پژوهش بررسی چگونگی آموزش کودکان عمیقاً باهوش بهمنظور ارائۀ راهکارهایی برای مواجهه با این افراد در کشورمان است. این پژوهش کیفی با روش سنتزپژوهی تفسیری انجام شده است. از میان 352 پژوهش بهدستآمده، پس از تطبیق با عوامل ورود و خروج در سه مرحله، 19 پژوهش برای نمونه انتخاب شد. سپس، از طریق متنکاوی در پژوهشهای تأییدشده که از سال 2000 تا 2023 انجام شده بود، عبارتهای مربوط کدگذاری باز و محوری شد و پس از ترکیب کدهای محوری، شش مضمون به دست آمد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که آموزش دانشآموزان عمیقاً باهوش باید متناسب با ویژگیها، نیازهای خاص و عمق چالشپذیری آنان باشد. به عبارت دیگر، تعیین کیفیت آموزش آنان باید بر پایۀ تنظیم متناسب سه عامل تفکیک، غنیسازی و شتاب صورت گیرد، که از طریق تشکیل مدرسۀ تماموقت، ایجاد مراکز آموزش کوتاهمدت و اردوگاهی و تابستانی، و پایگاههای مجازی برای گروهبندی همگن و آموزش متناسب با نیازهای کودکان عمیقاً باهوش در کشور امکانپذیر است. مضامین بهدستآمده میتواند زمینۀ نظری و اجرایی لازم را برای ایجاد مراکز و مدارس آموزش و تربیت دانشآموزان عمیقاً باهوش در کشور فراهم سازد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عمیقاً باهوش،برنامۀ درسی،شتاب،غنیسازی،تفکیک،
عنوان انگلیسی
The quality of education for highly gifted students in Iran based on global studies
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study is to examine the education of highly gifted children in order to provide strategies for addressing these individuals in our country. It was a qualitative research study conducted using an interpretive synthesis method. Initially, 352 studies were reviewed, and after applying inclusion and exclusion criteria in three stages, 19 studies were selected as the final sample. Then, through text mining of the approved studies conducted between 2000 and 2023, relevant phrases were coded using open and axial coding. After combining the axial codes, six main themes were identified. The results of this study indicated that the education of highly gifted students should be tailored to their specific characteristics, needs, and the depth of their challenges. In other words, determining the quality of their education should be based on the appropriate alignment of three factors: differentiation, enrichment, and acceleration. This can be achieved through the establishment of full-time schools, creation of short-term educational centers, camps, and summer programs, as well as virtual platforms for homogeneous groupings and teaching that meets the needs of highly gifted children in the country. The identified themes can provide the theoretical and practical groundwork necessary for establishing centers and schools dedicated to the education and training of highly gifted students in the country.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
عمیقاً باهوش,برنامۀ درسی,شتاب,غنیسازی,تفکیک
نویسندگان مقاله
احسان وادی السلامی |
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران
محمد رضا امام جمعه |
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران
فریده حمیدی |
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران
علیرضا عصاره |
استاد گروه علوم تربیتی، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران
نشانی اینترنتی
https://noavaryedu.oerp.ir/article_201709_2b1f71a23f55d5012135034ce579a9d5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات