این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
پژوهش های معماری اسلامی
، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی نقش فاصله زمانی و وضو داشتن افراد بر دامنه آسایش حرارتی دانشجویان در محیطهای آموزشی؛ (مطالعه موردی: دانشجویان رشته معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام)
چکیده فارسی مقاله
اثربخشی محیطهای آموزشی به تعامل هماهنگ بین فرایندهای آموزشی و محیط داخلی بستگی دارد. بااینحال، عدم وجود آسایش حرارتی، میتواند باعث ایجاد اختلال در این دینامیک پیچیده شود. قرارگرفتن طولانیمدت در معرض شرایط حرارتی نامطلوب میتواند منجر به کاهش بهرهوری و رضایت کلی از محیط یادگیری شود. بسیاری از کلاسهای دانشجویان پس از اذان ظهر قرار دارند و نوع ارتباط افراد با آب در فرهنگ اسلامی به واسطه وضوگرفتن و شستشوی دست و صورت است که موجب تعدیل دمای سطح پوست بدن و در نتیجه بهبود وضعیت آسایش حرارتی افراد میشود. هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی میزان وسعت آسایش حرارتی دانشجویان بعد از وضو در مقایسه با دانشجویان بدون وضو در سطوح زمانی 30، 60، 90، و 120 دقیقه در محیطهای آموزشی است. این پژوهش با شبیهسازی آموزشی در یک اتاقک اقلیمی با دماهای از قبل تنظیم شده در محدوده (17، 21، 25، 29) درجه سانتیگراد مورد آزمایش قرار گرفتند. شرکتکنندگان شامل 20 مرد در 4 گروه به صورت تصادفی در دو شرایط آزمایشی یک روز با وضو و روز بعد بدون وضو در سطوح زمانی 30، 60، 90، و 120 دقیقه مورد آزمایش قرار گرفتند. روش بکاررفته در این پژوهش از نوع مطالعات آزمایشگاهی و با استفاده از تحلیل آماری درون موردی با نرمافزار
spss27
انجام شده است
. نتایج نشان داد وضو گرفتن افراد قبل از حضور در اتاقک اقلیمی میتواند دامنه آسایش حرارتی افراد را به میزان 5/1 ساعت بیشتر از افرادی که فاقد وضو هستند بهبود بخشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فضاهای آموزشی، وضوگرفتن، آسایش حرارتی، دامنه آسایش، فاصله زمانی
عنوان انگلیسی
Investigating the Role of Time Interval and Ablution on the Thermal Comfort Range of Students in Academic Environments (Case Study: Architecture Students, Islamic Azad University, Ilam Branch)
چکیده انگلیسی مقاله
The effectiveness of academic environments depends on the harmonious interaction between academic processes and the indoor environment. However, the absence of thermal comfort can disrupt this complex dynamic. Prolonged exposure to adverse thermal conditions can lead to reduced productivity and overall satisfaction with the learning environment. Many students' classes are held after the noon prayer, and the type of interaction people have with water in Islamic culture is through ablution and washing hands and face, which adjusts the temperature of the body's skin surface and, as a result, improves the thermal comfort of individuals. The present study aims to investigate the extent of thermal comfort of students after ablution compared to students without ablution at time levels of 30, 60, 90,120 minutes in academic environments. This study was tested by simulating the academic environment in a climatic chamber with preset temperatures in the range of (17, 21, 25, 29) degrees Celsius. Participants, including 20 men, were randomly divided into 4 groups in two experimental conditions: one day with ablution and the next day without ablution at time levels of 30, 60, 90, 120 minutes. The method used in this study was a laboratory study and was performed using within-case statistical analysis with SPSS27 software. The results showed that performing ablution before entering the climatic chamber can improve the thermal comfort range of individuals by 1.5 hours more than those who do not perform ablution.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Academic Spaces, Ablution, Thermal Comfort, Range of Comfort, Time Interval
نویسندگان مقاله
کارن فتاحی | karen fatahi
Department of Architecture, Ilam Branch, Islamic Azad University, Ilam, Iran.
گروه معماری، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران.
شیوا شادیه | shiva shadieh
Department of Architecture, Ilam Branch, Islamic Azad University, Ilam, Iran.
گروه معماری، واحد ایلام، دانشگاه آزاد اسلامی، ایلام، ایران.
نشانی اینترنتی
http://jria.iust.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2261-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
اصول راهبردی و راهکارهای عملی در معماری و شهرسازی اسلامی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات