این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بهداشت و توسعه، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۹-۱۶

عنوان فارسی بررسی رابطه ویژگی‌های شخصیتی و تصمیم گیری مشارکتی و عملکرد مدیران آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
چکیده فارسی مقاله مقدمه: با توجه به مقوله حساس مدیریت دانشگاه‌ها، توجه به جنبه‌های شخصیتی مدیران و ارائه راهکارهای مناسب در این زمینه امری ضروری می‌باشد. مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و تصمیم‌گیری مشارکتی با عملکرد مدیران آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شده است. روش‌ها: در این مطالعه مقطعی، توصیفی- تحلیلی تمامی مدیران آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان وارد شدند. جهت سنجش ویژگی‌های شخصیتی از پرسشنامه شخصیتی پنج عاملی (NEO-FFI)، برای سنجش تصمیم‌گیری مشارکتی از پرسشنامه تصمیم‌گیری مشارکتی و جهت ارزیابی عملکرد از چک لیست ارزشیابی امتیازات عضو هیأت علمی استفاده گردید. از آزمون ضریب همستگی Pearson و رگرسیون خطی چندگانه جهت آنالیز داده‌ها استفاده شد. نتا‌یج: بین ویژگی‌های شخصیتی با عملکرد مدیران (76/0, r =001/0P<) و همچنین تصمیم‌گیری مشارکتی با عملکرد مدیران رابطه مثبت و معنی‌دار وجود داشت (498/0, r =001/0P<). در مورد مؤلفه‌های ویژگی‌های شخصیتی تهییج‌پذیری‌، وجدان و آزاد اندیشی و در مورد مؤلفه‌های تصمیم‌گیری مشارکتی دعوت از کارکنان جهت ارائه نظرات، تسهیم دانش و همفکری قابلیت پیشگویی عملکرد مدیران را داشتند. بحث و نتیجه‌گیری: توجه بیشتر سازمان به ویژگی‌های شخصیتی مدیران و فراهم کردن زمینه مناسب جهت اتخاذ تصمیم‌گیری مشارکتی باعـث تعهد بیشتر مـدیران به سـازمان و ایجاد بستر مناسب، جهت عمـلکرد بهتر ایشان در سـازمـان می‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Relationship between Personality Characteristics and Participatory Decision-making and Performance of Educational Managers of Kerman University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background: Due to the importance of university management, special attention to the managers' personality characteristics and providing suitable solutions in this area are necessary. The aim of this study was to investigate the relationship between personality characteristics and participatory decision-making, and performance of educational managers of Kerman University of Medical Sciences. Methods: In this cross-sectional descriptive-analytical study, all managers of Kerman University of Medical Sciences were enrolled. The NEO Five-factor Inventory (NEO-FFI) was used to assess personality characteristics, participatory decision-making questionnaire was used to assess the participatory decision-making, and the academic score evaluation checklist was used to evaluate the performance of faculty members. Pearson correlation coefficient and multivariate linear regression was used for data analysis. Results: There was a positive and significant relationship between personality characteristics and performance of managers (r=0.76, P< 0.001) and also between participatory decision-making and performance of managers (R=0.498, P< 0.001). The components of personality characteristics such as excitation, conscience, and independent thinking and components of participatory decision- making such as inviting employees to comment, sharing knowledge, and consulting could predict the managers’ performance. Conclusion: Paying more attention to the personality characteristics of managers and providing an appropriate basis for participatory decision-making makes managers more committed to the organization and creates a suitable environment for their better performance in the organization.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فاطمه حسنی | fatemeh hasani


احمد نقیب زاده تهامی | ahmad naghibzadeh tahami


فاطمه السادات رباطی | fatemeh al sadat robati



نشانی اینترنتی http://jhad.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-40&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/266/article-266-351083.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات