این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
بهداشت و توسعه
، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۲۰۶-۲۱۵
عنوان فارسی
رابطه خودپنداره با اضطراب در بین دانشجویان شهر کرمان
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: خودپنداره فرد برای متخصصان بهداشت روانی از اهمیت خاصی برخوردار است و میتوان بیان کرد که اگر تصور از خود مثبت باشد فرد دارای سلامت روان است. شناخت عوامل مؤثر بر سلامت روانشناختی و جسمانی افراد به خصوص دانشجویان از اهمیت ویژهای برخوردار است. بر این اساس هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه خودپنداره با اضطراب در بین دانشجویان و پی بردن به راهکارهایی برای بالا بردن سطح سلامت روانشناختی آنان میباشد. روشها: این مطالعه از نوع مقطعی، توصیفی-تحلیلی است و جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه مورد نظر در شهر کرمان که مشغول به تحصیل در سال 90-1389 بودند، میشد که 375 نفر به روش نمونهگیری خوشهای - تصادفی انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری مورد استفاده پرسشنامه تصور از خود Beck و پرسشنامه اضطراب Cattell بود. دادههای به دست آمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون، تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین اضطراب و خودپنداره رابطه وجود ندارد. اما سن با اضطراب ارتباط معنیداری داشت و با افزایش سن اضطراب کم میشود. بحث و نتیجهگیری: به نظر میرسد خود پنداره و اضطراب با هم ارتباط ندارند، اما احتمالاً دانشجویان جوانتر نیازمند حمایت بیشتر برای کنترل اضطراب باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
خودپنداره، اضطراب، سلامت روان، آموزش، دانشجویان، کرمان
عنوان انگلیسی
The Relationship between Self-concept and Anxiety among Kerman University Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Individual's self-concept is of great importance for mental health professionals, and it can be said that an individual has mental health if he/she has a positive self-concept. Recognition of factors affecting mental and physical health of persons, especially students, is of special importance. Accordingly, the objective of this research was to investigate the relationship between self-concept and anxiety amongst university students and to find strategies to improve their mental health status. Methods: This is a cross-sectional descriptive - analytical study. Statistical population included all students studying in the intended university in Kerman during the academic year 2010-2011. A total of 375 students were randomly selected through cluster sampling. Data gathering instruments were "Beck self- concept" and "Cattell Anxiety" questionnaires. Data were analyzed using Pearson correlation coefficient and regression model. Results: According to the obtained results, there is no relationship between anxiety and self-concept. But age showed a significant relationship with anxiety in a way that anxiety decreased with age increase. Conclusion: It seems that self-concept and anxiety have no relation. But, younger students probably need more support for controlling their anxiety.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
سارا رامشک | sara rameshk
غلامرضا ابراهیمی نژاد | gholam reza ebrahiminejad
مهدی ابراهیمی نژاد | mehdi ebrahiminejad
نشانی اینترنتی
http://jhad.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1-24&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/266/article-266-351098.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات