این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بهداشت و توسعه، جلد ۴، شماره ۲، صفحات ۱۲۴-۰

عنوان فارسی آشنایی کارکنان بیمارستان‌های شهر کرمان نسبت به فرهنگ ایمنی بیمار
چکیده فارسی مقاله مقدمه: بیمارستان­ها یکی از مهم ترین نهاد­های ارائه دهنده خدمات درمانی هستند، که بایستی فضای ایمن را برای بیماران خود فراهم آورند. این مطالعه با هدف ارزیابی فرهنگ ارائه دهندگان خدمات درمانی نسبت به ایمنی بیماران در کارکنان بیمارستان­های شهر کرمان انجام شد. روش‌ها: این مطالعه مقطعی با استفاده از پرسشنامه استاندارد «ارزیابی بیمارستان از نظر فرهنگ ایمنی بیمار» بر روی 439 نفر از کارکنان بیمارستان­های دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد. داده­ها به وسیله نرم افزار SPSS نسخه 16 و با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار و ...) و تحلیلی ( ­t- test و ANOVA) و در سطح معنی­داری 05/0 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: حوزه حمایت مدیریت از ایمنی بیمار با میانگین پاسخ مثبت 20/72 درصد بیشترین امتیاز و پاسخ غیر تنبیهی در موارد بروز خطا با میانگین پاسخ مثبت 30/56 کمترین امتیاز را به خود اختصاص دادند. افراد بالای 35 سال نسبت به افراد کمتر از 35 سال درک کلی بهتری نسبت به ایمنی بیمار داشتند (001/0>P). درک کلی از ایمنی بیمار در بین زنان و مردان شرکت کننده در تحقیق تفاوت معنی­داری نداشت. بحث و نتیجه‌گیری: توجه به فرهنگ ایمنی بیمار از سوی ارائه کنندگان خدمات بهداشتی و درمانی، به ویژه مدیران الزامی است، اما در حد کافی نمی­باشد؛ لذا پیشنهاد می­شود با استقرار سیستم تشویقی و برگزاری برنامه­های آموزشی جامع در مورد فرهنگی ایمنی بیمار برای کارکنان­، کیفیت ارائه خدمات افزایش یابد. واژگان کلیدی: فرهنگ ایمنی بیمار، ارائه دهندگان خدمات درمانی، بیمارستان
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Acquaintance of Kerman Hospitals’ Staff about Patient Safety Culture
چکیده انگلیسی مقاله Background: Hospitals are one of the most important health care institutions that should provide a safe environment for their patients. This study was conducted on hospital staff in Kerman to evaluate their culture in regard to patient safety. Methods: In this cross - sectional study, data were collected from 439 hospital staff affiliated to Kerman University of Medical Sciences through using “Hospital Survey on Patient Safety Culture” (HSOPSC) questionnaire. Data were analyzed by SPSS16 software and using descriptive (mean and standard deviation) and analytical (t-test and ANOVA) statistics at a significance level of P< 0.05. Results: The dimension of "Management support for patient safety”, with an average positive response of 72.20% received the highest and the dimension of "Non punitive response to error" with an average positive response of 56.30% received the lowest scores. Subjects aged over 35 had a better overall understanding of patient safety than those younger than 35 years. The overall perception of patient safety showed no significant difference between men and women who participated in the study. Conclusion: Attention to patient safety culture by health care providers, especially managers is essential, but has not been enough. Therefore, it is recommended to implement rewarding systems and to hold comprehensive educational programs about patient safety culture for hospital staff in order to improve the quality of health care services.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Patient safety culture, Health care providers, Hospital

نویسندگان مقاله مریم صابر | maryam saber


هادی طهرانی | hadi tehrani


مرضیه حسنی کبوترخانی | marzieh hasani kaboutarkhani


منیره قربان صباغ | monireh ghorban sabbagh


محبوبه باقری | mahboobeh bagheri



نشانی اینترنتی http://jhad.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-100-112&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/266/article-266-351139.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات