این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
بهداشت و توسعه
، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۳۱۳-۰
عنوان فارسی
بررسی وضعیت تخصیص بیماران اورژانسی قلب و عروق و داخلی در پایگاههای اورژانس شهر شیراز و ارائه الگوی بهینه با استفاده از مدل حمل و نقل
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: تصمیمگیرندگان سلامت در تمام دنیا با منابع محدود و نیازهای نامحدود افراد جامعه رو به رو هستند. بنابراین تخصیص بهینه این منابع مخصوصاً در بخش سلامت و مهمتر از آن در سیستم اورژانس امری ضروری به نظر میرسد. هدف از انجام این پژوهش، تعیین میزان بهینه بودن تخصیص بیماران در پایگاههای اورژانس شهر شیراز به بیمارستانها از طریق مدل حمل و نقل بود. روشها: اﻳﻦ ﭘﮋوﻫﺶ، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪای ﺗﻮﺻﻴﻔﻲ- ﺗﺤﻠﻴﻠﻲ است ﻛﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻣﻘﻄﻌﻲ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. جهت انجام این پژوهش سه نوع داده مورد نیاز بود: تعداد بیماران انتقال یافته از پایگاههای اورژانس به بیمارستانهای دولتی، متوسط فاصله محل حادثه در محدوده پایگاههای مختلف تا بیمارستانهای دولتی و تعداد تختهای بخش اورژانس. سپس مدل حمل و نقل با توجه به دادههای به دست آمده در بالا، ساخته شد. آنگاه مدل را در برنامه Lingo قرار داده و جوابهای بهینه به دست آمد. نتایج: با توجه به دادههای به دست آمده از واحد اورژانس مرکزی مشخص شد که در شش ماه دوم سال 1388، تعداد بیماران دریافتی بیمارستان نمازی 4233، بیمارستان فقیهی 1087، بهشتی 1999 و علیاصغر 14 بوده است. پس از مدلسازی با قرار دادن مدل در نرم افزار Lingoنتایج تخصیص بیماران به این قرار بوده است: بیمارستانهای نمازی584، فقیهی 1529، بهشتی 3600 و علی اصغر1620. بحث و نتیجهگیری: براساس یافتههای به دست آمده از مدلسازی بهینه بخش اعظم بیماران باید به بیمارستانهای بهشتی و علیاصغر منتقل شوند که این امر بیانگر این است که بیمارستانهای فوق الذکر بایستی به لحاظ منابع انسانی و تجهیزات پزشکی مجهز شوند. واژگان کلیدی: تخصیص بهینه، اورژانس، مدل حمل و نقل
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Allocation of Cardiovascular and Internal Emergency Patients in Shiraz Emergency Stations: presenting the optimal pattern using transportation model
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Healthcare authorities, in all around the world, are faced with resources limitations and limitless needs of citizens. Therefore, optimal resources allocation, particularly in the health sector and emergency system, seems to be of great importance. The present study aimed to determine the optimality rate of patients' distribution to hospitals by emergency stations based on the transportation model. Methods: In the current descriptive-analytical, cross-sectional study, three required data including the number of patients transferred from the emergency stations to the state hospitals, the average distance between the incident place and the state hospitals and the number of beds in the emergency departments were determined. Then, the transportation model was created based on the above data. Afterwards, the model was put in the LINGO software and the optimal results were obtained. Results: The data provided by the Central Emergency Unit showed that from Sep. 2009 to March 2010, the number of transferred patients had been 4233 to Namazi, 1087 to Faghihi, 1999 to Beheshti, and 14 to Ali-e-Asghar hospitals. After modeling by putting the model in the LINGO software, the number of patients’ allocation were determined 584 for Namazi, 1529 for Faghihi, 3600 for Beheshti, and 1620 for Ali-e-Asghar hospitals. Conclusion: According to the obtained results, the majority of patients should be transferred to Beheshti and Ali-e-Asghar hospitals. Therefore, it is required that the mentioned hospitals be improved regarding their human resources and medical equipment.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Optimal allocation, Emergency, Transportation model
نویسندگان مقاله
عرفان خوارزمی | kharazmi e
علی کشتکاران | keshtkaran a
فرزاد پارسایی برازجانی | farzad parsaei borazjani
سحر گودرزی | sahar goodarzi
عبداله الماسیان کیا | abdollah almasian kia
نشانی اینترنتی
http://jhad.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-100-91&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/266/article-266-351155.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات