این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
بهداشت و توسعه
، جلد ۳، شماره ۴، صفحات ۳۴۱-۰
عنوان فارسی
ارتباط رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی پرستاران شاغل در بخشهای ویژه و اورژانس بیمارستانهای آموزشی شهر کرمان در سال ۱۳۹۱
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: در سازمانهای بهداشتی و درمانی، توجه به رفتار شهروندی-سازمانی و رضایت شغلی در بهبود عملکرد کارکنان و میزان و کیفیت خدمات سلامتی مؤثر میباشد. با توجه به وجود فشار کاری و مشاهده نارضایتی بیشتر در پـرستاران، به نظـر میرسد بررسی ارتباط رفتار شهروندی-سازمانی با رضایت شغلی پرستاران حائز اهمیت است. روشها: این مطالعه مقطعی بر روی همه 150 نفر از پرستاران بخشهای مراقبت ویژه و اورژانس بیمارستانهای آموزشی شهر کرمان انجام شد. ابزار گردآوری دادهها شامل چک لیست اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه دو بخشی مربوط به سؤالات رضایت شغلی پرستاران و رفتار شهروندی-سازمانی بود. دادهها با ضریب همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شدند. نتایج: میانگین نمره کلی رفتار شهروندی-سازمانی54/10±21/88 و میانگین نمره کلی رضایت شغلی 69/17± 72/83 بود. بین نمره کلی رضایت (رضایت درونی و رضایت بیرونی) و نمره کلی رفتار شهروندی-سازمانی ارتباط معنیداری با ضریب همبستگی 204/0 مشاهده شد (012/0P=). همچنین نتایج آزمون تحلیل واریانس (ANOVA) و t مستقل نشان داد، بین متغیرهای دموگرافیک (سن، تحصیلات، تجربه، واحد سازمانی و جنسیت) با رضایت شغلی و ابعادش و رفتار شهروندی-سازمانی و زیر گروه هایش ارتباطی وجود ندارد. بحث و نتیجهگیری: به نظر میرسد که بین رضایت شغلی و رفتار شهروندی سازمانی، ارتباط معنیداری وجود دارد. لذا مدیران بیمارستانها برای دستیابی به اهداف سیستم بهداشت و درمان باید به این موضوع توجه کنند. واژگان کلیدی: رفتار شهروندی-سازمانی، رضایت شغلی، پرستاران، بخش مراقبت ویژه، اورژانس
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The Relationship between Job Satisfaction and Organizational Citizenship Behavior: a study on nurses working in intensive care units and emergency departments of hospitals affiliated to Kerman University of Medical Sciences in 2012
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Attention to organizational citizenship behavior and job satisfaction is effective in improving employees’ performance and quality of services in health care organizations. Due to higher job pressure and dissatisfaction among nurses, it seems like evaluating the relationship between organizational citizenship behavior and job satisfaction among nurses is important. Methods: In this cross-sectional study, all 150 nurses working in intensive care units and emergency departments of hospitals affiliated to Kerman University of Medical Sciences were evaluated. Data collection instrument was a checklist on demographic features and a two- part questionnaire consisting of questions about job satisfaction and organizational citizenship behavior. Data analysis was done using Pearson correlation coefficient and one-way ANOVA. Results: Mean scores of organizational citizenship behavior and satisfaction were respectively 88.21± 10.54 and 83.72± 17.69. There was a significant correlation between the total scores of job satisfaction (intrinsic satisfaction and extrinsic satisfaction) and organizational citizenship by correlation coefficient of 0.204 (P=0.012). The results of ANOVA and t-test showed no relationship between demographic variables (age, education, experience, organizational unit, gender) and job satisfaction or organizational citizenship behavior and their dimensions. Conclusion: There seems to be a relation between job satisfaction and organizational citizenship behaviour. Therefore, in order to achieve the goals of health care system, hospital administrators should pay more attention to this fact.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
معصومه فولادوندی | masoumeh fuladvandi
محمدرضا امیراسماعیلی | mohammad reza amiresmaili
مریم توفیقی | maryam tofighi
غلامرضا فولادوندی | gholamreza fuladvandi
مرضیه رمضانی | marzieh ramezani
نشانی اینترنتی
http://jhad.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-100-97&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/266/article-266-351158.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات