این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
طب و تزکیه، جلد ۳۳، شماره ۴، صفحات ۲۱۴-۲۰۱

عنوان فارسی چالش‌های اعتلای تربیت اخلاقی دانشجویان و اثرات منفی آن بر عملکرد تحصیلی فرد ( مطالعه موردی دانشگاه علوم پزشکی کرمان)
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: این پژوهش باهدف شناسایی چالش‌های اعتلای تربیت اخلاقی در دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام‌شده است. هدف اصلی پژوهش شناسایی چالش‌ها ی اخلاقی است که دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با آن روبرو هستند و بر عملکرد تحصیلی آن‌ها تأثیر می‌گذارد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه اجرا آمیخته ( کیفی و کمی) بود. جامعه پژوهش در بخش کیفی خبرگان تربیت اخلاقی بودند که با توجه به اصل اشباع نظری تعداد 10نفر از آن‌ها با روش‌های نمونه‌گیری هدفمند و گلوله برفی انتخاب شدند. جامعه پژوهش در بخش کمی تعداد 235 نفر از دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی بودند. چالش‌های تربیت اخلاقی از طریق مصاحبه نیمه ساختاریافته با متخصصان با استفاده از روش‌های کدگذاری باز، محوری و انتخابی شناسایی شدند. برای تعیین مهم‌ترین چالش‌های تأثیرگذار بر عملکرد تحصیلی دانشجویان از آزمون خی دو استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد عملکرد تحصیلی دانشجویان به مدت‌زمان تحصیل آن‌ها، مدت‌زمان انجام فعالیت‌های فوق‌برنامه، وضعیت سکونت و وضعیت اقتصادی آن‌ها مرتبط است. چالش‌های اعتلای تربیت اخلاقی در دانشگاه دارای 12 مفهوم و 3 مقوله شامل چالش‌های دینی و اعتقادی، چالش‌های رسانه‌ای و چالش‌های فرهنگی و اجتماعی هستند. عوامل گرایش به مد و سبک پوشش غربی، تردید در باورها و اعتقادات دینی، سست شدن گرایش به ادای مناسک مذهبی، گرایش بیش‌ازحد به موسیقی، مکالمات تلفنی طولانی‌مدت، استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای آشنایی و گفت‌وگو با جنس مخالف، قوم‌گرایی، احساس محدودیت، تبعیض و بی‌پاسخ ماندن مطالبات قومی از مهم‌ترین عوامل بازدارنده اعتلای تربیت اخلاقی در دانشگاه هستند که بر عملکرد تحصیلی دانشجویان نیز تأثیر معنی‌داری دارند
استنتاج: یافته‌ها نشـان داد که دانشجویان در طی دوره تحصیل با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند که بر عملکرد تحصیلی آن‌ها تأثیر می‌گذارد. بنابراین، می‌توان با اقدامات پیشگیرانه و مداخله روند پیشرفت تحصیلی دانشجویان را با چشم‌اندازی نویدبخش‌تر ترسیم کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دانشجویان،عوامل آسیب‌زا،تربیت اخلاقی،معنویت،عملکرد تحصیلی،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله دانشجویان,عوامل آسیب‌زا,تربیت اخلاقی,معنویت,عملکرد تحصیلی

نویسندگان مقاله محدثه قاسمی |
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، دانشکده علوم پزشکی سیرجان، سیرجان، ایران

رضا صادقی |
دانشیار گروه بهداشت عمومی، دانشکده علوم پزشکی سیرجان، سیرجان، ایران

امیرحسین مرادپور |
استادیار گروه معارف اسلامی، دانشکده علوم پزشکی سیرجان، سیرجان، ایران


نشانی اینترنتی https://www.tebvatazkiye.ir/article_220396_00725b42b427ddd3e92bc840ca7c801d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات