این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بهداشت و توسعه، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۵۴-۰

عنوان فارسی رضایت‌مندی مراجعه کنندگان از مراقبت‌های بهداشتی اولیه: مقایسه دو مرکز بهداشت شهرستان در دانشگاه علوم پزشکی کرمان از نظر دارا بودن گواهینامه ایزو در سال ۱۳۹۰
چکیده فارسی مقاله مقدمه : یکی از اصول نظام مدیریت کیفیت در سازمان‌ها، توجه به رویکرد مشتری‌‌مداری و یکی از معیارهای سنجش اثربخشی خدمات سازمان، میزان رضایتمندی مشتریان است. پژوهش حاضر با هدف، مقایسه سطح رضایتمندی مشتریان مراکز بهداشت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی کرمان در شهرستان‌های بردسیر [دارای گواهینامه ایزو 9001(International organization for standardization یا ISO 9001)] و زرند (بدون گواهینامه ایزو 9001) انجام پذیرفت. روش‌ها : مطالعه مقطعی حاضر در سال 1390 با مشارکت 960 نفر (480 نفر در هر شهرستان) از مراجعین انجام گرفت. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، پرسش‌نامه پژوهشگر ساخته در دو بخش اصلی خدمات عمومی و تخصصی برای سنجش رضایت بود. جهت تحلیل داده‌ها از آزمون‌های 2 c، همبستگی Pearson و Logistic regression استفاده گردید. معیار قضاوت برای رضایت مطلوب کسب 75 درصد نمره سؤالات مربوط به آن بخش بود. نتایج : سطح رضایتمندی مطلوب مراجعین شهرستان زرند (3/83 درصد) بیشتر از بردسیر و واحدهای تابعه آن (2/70 درصد) بود. از بین ابعاد رضایتمندی مراجعین، بین رضایتمندی از خدمات عمومی واحدهای تابعه مرکز بهداشت شهرستان زرند و بردسیر تفاوت معنی‌داری مشاهده گردید (01/0 > P)، اما با استفاده از رگرسیون لجستیک چند متغیره، بین کل رضایتمندی مراجعین با متغیرهای دموگرافیک رابطه معنی‌داری مشاهده نشد. بحث و نتیجه‌گیری : پیاده‌سازی نظام مدیریت کیفیت ایزو در شهرستان بردسیر در مقایسه با شهرستان زرند که این نظام را پیاده‌سازی نکرده است، منجر به بهبود کلی رضایتمندی مراجعین نگردید. بنابراین بر بهره‌گیری از رویکردهای مدیریت مبتنی بر نیاز به جای مدگرایی و الگوهای هیجانات سازمانی تأکید می‌گردد. کلید واژه‌ها : رضایتمندی، مراجعه کنندگان، ایزو، مراکز بهداشت، مراقبت‌های بهداشتی اولیه
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Customers' Satisfaction with primary health care: comparison of two district health centers with and without ISO certificate in Kerman University of Medical Sciences
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aims: One of the principles of the quality management systems in organizations is attention to customer centered approach and one of the scales for evaluation of the efficacy of provided services is customer satisfaction. This research aimed to compare satisfaction levels of customers attending primary health care centers in Bardsir (with ISO certificate) and Zarand (without ISO certificate) districts affiliated to Kerman University of Medical Sciences. Material and Methods: This comparative and cross- sectional study was carried out in 2011 with 960 people (n= 480 in each district). The data gathering instrument was a validated self-construct questionnaire including two main parts of general and specialty services for evaluation of satisfaction rate. Data were analyzed through SPSS version 18.0 and using descriptive statistics, Chi-square, Pearson correlation and logistic regression model. Judgment criterion for desired satisfaction was attaining 75% of the score of each part. Results: The desired satisfaction level of customers of health centers affiliated to Zarand district was more than that of Bardsir district (83.3% vs. 70.2%, P < 0.01). Moreover, there was a significant difference between two districts in regard to satisfaction levels of general services (P < 0.05). Result of logistic regression model showed no significant relationship between total satisfaction and demographic variables. Discussion: As compared with Zarand district, implementation of ISO quality management system in the Bardsir district has not enriched total customers' satisfaction. Thus, the utilization of quality management approaches based on needs rather than organizational emotions and fashions are emphasized.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Satisfaction, Customer, ISO, Health centers, Health care

نویسندگان مقاله مریم حسین پور | maryam hossein pour
دکترای عمومی و mph، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

وحید یزدی فیض آبادی | vahid yazdi feiz abadi
دانشجوی دکتری، تخصصی سیاست گذاری سلامت، مرکز تحقیقات انفورماتیک پزشکی، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

فاطمه بلالی میبدی | fatemeh balali meybodi
دانشجوی دکترای تخصصی سیاستگذاری سلامت، مرکز تحقیقات مدیریت ارائه خدمات سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان.، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

سعیده حاجی مقصودی | saeedeh haji maghsoudi
کارشناس ارشد، آمار حیاتی، مرکز تحقیقات مدل سازی در سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

مریم حسین پور | maryam hosseinpoor
m.d, mph, research center for social determinants of health , institute of futures studies in health, kerman university of medical sciences, kerman, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

وحید یزدی فیض آبادی | vahid yazdi feyzabadi
ph.d candidate in health policy, medical informatics research center, institute of futures studies in health, kerman university of medical sciences, kerman, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

فاطمه بلال میبدی | fatemeh balal meybodi
ph.d candidate in health policy, research center for health services manegement, institute for futures studies in health, kerman university of medical sciences, kerman, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

سعیده حاجی مقصودی | saeideh hajimaghsoudi
msc in biostatistics, research center for modeling in health, institute of futures studies in health, kerman university of medical sciences, kerman, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jhad.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-100-36&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/266/article-266-351213.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات