این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بهداشت و توسعه، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۶۵-۰

عنوان فارسی بررسی رابطه سبک رهبری و رضایت شغلی کارکنان شبکه‌های بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال ۱۳۸۹
چکیده فارسی مقاله مقدمه: گزینش درست یک شیوه رهبری که با انگیزش بیرونی هماهنگ باشد، می‌تواند موجب بهبود عملکرد، ارتقای شغل و رضایت شغل کارکنان شده و در نهایت به احراز اهداف فردی و سازمانی منجر شود. هدف این تحقیق، بررسی رابطه سبک رهبری مدیران و رضایت شغلی کارکنان شبکه‌های بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود. روش‌ها: پژوهش حاضر به روش مقطعی در جامعه آماری مدیران و کارکنان شبکه‌های بهداشت با حجم نمونه 874 نفر شامل 21 نفر از مدیران و 853 نفر از کارکنان انجام شد. ابزار جمع‌آوری داده‌ها دو پرسش‌نامه جداگانه رضایت شغلی و سبک رهبری بود. به منظور تجزیه و تحلیل یافته‌ها از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 و آزمون‌های آماری 2 c و ANOVA استفاده شد. نتا‌یج: اکثر مدیران از سبک بینابینی رابطه‌مدار و وظیفه‌گرا استفاده می‌کنند و رضایت بیشتر کارکنان در حد متوسط است. میانگین نمره رضایت سبک انسان‌مدار به طور معنی‌داری از سبک‌های تلفیقی و وظیفه‌مدار بیشتر بود. همچنین نتایج بررسی رابطه سبک رهبری و رضایت شغلی نشان داد که رابطه معنی‌داری میان این دو وجود دارد. بحث و نتیجه‌گیری: نتایج این پژوهش در دانشگاه علوم پزشکی کرمان مانند سایر پژوهش‌ها نشان داد که میان سبک رهبری مدیران و رضایت کارکنان رابطه معنی‌داری وجود دارد و هر چه سبک انسان‌مداری بیشتر مورد استفاده قرار گیرد، رضایت کارکنان بیشتر خواهد بود. واژگان کلیدی: سبک رهبری، رضایت شغلی، شبکه‌های بهداشت و درمان، کرمان، ایران
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی The Relationship between Leadership Style and Job Satisfaction: a study on health care networks staff in Kerman University of Medical Sciences in 2011
چکیده انگلیسی مقاله Background: Selection of an appropriate leadership style coordinated with external motivation can improve job performance, job promotion and job satisfaction and consequently lead to achieving both individual and organizational goals. The aim of this study was to assess the relationship between leadership style and job satisfaction of staff working in Health Care Networks in Kerman University of Medical Sciences in 2011. Methods: The study population of this cross-sectional study was 874 managers and staff of Kerman health care networks. The sample included 21 mangers and 853 staff. Data gathering tools were job satisfaction and leadership style standard questionnaires. Data analysis was performed through SPSS16 and using Chi-square and ANOVA tests. Results: According to the obtained results, most managers used the combined relation and task-oriented leadership style and job satisfaction of the majority of staff was moderate. Mean job satisfaction score was higher in people-oriented leadership style compared to integrated and task-oriented styles. There was a significant relationship between leadership style and job satisfaction. Conclusion: According to the results, there is a meaningful relationship between job satisfaction and leadership style in Kerman University of Medical Sciences and people-oriented leadership style leads to higher job satisfaction.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمود نکویی مقدم | mahmoud nekoei moghadam
دانشیار، گروه مدیریت و اطلاع رسانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

ایرج شکوهی | iraj shokoohi
پزشک عمومی،دانشجوی دوره mph، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

محمدرضا بانشی | mohammad reza baneshi
استادیار، مرکز تحقیقات مدل سازی در سلامت، پژوهشکده اینده پژوهی در سلامت ، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

نوذر نخعی | nozar nakhei
استاد، مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، پژوهشکده آینده پژوهی در سلامت، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده: مرکز تحقیقات عوامل اجتماعی موثر بر سلامت

زهرا افشار | zahra afshar
کارشناس ارشد مدیریت اجرایی، گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)

محمود نکویی مقدم | mahmood nekoei moghaddam
associate professor, dept of health services management, school of management and information technology, kerman university of medical sciences, kerman, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

ایرج شکوهی | iraj shokouhi
mph student, faculty of public health, kerman university of medical sciences, kerman, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

محمد رضا بانشی | mohammad reza baneshi
professor, research center for modeling in health, institute for futures studies in health, kerman university of medical sciences, kerman, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

نوذر نخعی | nozar nakhaei
professor, research center for social determinants of health, institute for futures studies in health, kerman university of medical sciences, kerman, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)

زهرا افشار | zahra afshar
msc, department of management, school of management and economics, ferdowsi university, mashhad, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه فردوسی (Ferdowsi university)


نشانی اینترنتی http://jhad.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-100-37&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/266/article-266-351214.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات