این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بهداشت و توسعه، جلد ۱، شماره ۴، صفحات ۳۰۶-۰

عنوان فارسی تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و رفتار تغذیه‌ای بیماران مبتلا به دیابت نوع دو
چکیده فارسی مقاله مقدمه: مراقبت‌های پزشکی و تغذیه‌ای در بیماران مبتلا به دیابت از بروز و پیشرفت عوارض جلوگیری می‌کند. یافته‌های متناقضی در زمینه تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 وجود دارد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تأثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد تغذیه‌ای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 انجام شد. روش‌‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعه مداخله‌ای بود. تعداد 80 نفر از بیماران مراجعه‌کننده به مرکز بهداشتی درمانی ابوذر تهران انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه مورد و شاهد قرار گرفتند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسش‌نامه‌ای در دو بخش شامل اطلاعات دموگرافیک و پرسش‌نامه سنجش سازه‌های آگاهی، نگرش و عملکرد در مورد رفتارهای تغذیه‌ای بود. اطلاعات به صورت پیش آزمون و پس آزمون با فاصله 3 ماه پس از مداخله جمع‌آوری شد. مداخله به صورت دو جلسه آموزشی بحث گروهی به مدت 30 دقیقه و به فاصله 2 هفته در نظر گرفته شد. نتایج: بعد از اجرای برنامه آموزشی، آگاهی در هر دو گروه مورد و شاهد به طور معنی‌داری افزایش یافت. این مشاهده احتمالاً به علت اجرای برنامه‌های آموزشی روتین در آن مرکز بود. با این وجود افزایش معنی‌دار در نگرش و عملکرد تنها در گروه مورد دیده شد. بحث و نتیجه‌گیری: باید با تدوین برنامه آموزشی مناسب در مراکز بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، همگام با افزایش آگاهی موجبات بهبود نگرش و عملکرد آن‌ها را نیز فراهم کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دیابت، تغذیه، برنامه آموزشی، آگاهی، نگرش، عملکرد

عنوان انگلیسی Effect of Education on Knowledge, Attitude and Nutritional Behavior of Patients with Type 2 Diabetes
چکیده انگلیسی مقاله Background: Nutrition and medical care prevents the incidence and increase of complications in patients with diabetes. There are controversial believes about the effect of education on the knowledge, attitude and practice of patients with type 2 diabetes. This study aimed to assess the effectiveness of education on knowledge, attitude and nutritional behavior of these patients. Methods: In an interventional study, 80 patients with type 2 diabetes were selected from the Tehran Abouzar Clinic (Iran) and allocated randomly in two intervention and control groups. Data collection was conducted before and 3 months after the intervention using a questionnaire including two sections, demographic information and questions assessing the knowledge, attitude, and nutritional behavior. The intervention was nutritional care education during two group discussion-based sections in 30 minute and by a two weeks interval. Results: After the educational program, knowledge about nutrition increased significantly in both case and control groups, which was probably due to the routine education program in that center. But significant increase in attitude and behavior was only observed in the intervention group. Conclusion: Appropriate educational programs should be performed in type 2 diabetes clinics to promote attitude and behavior as well as knowledge of the patients.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نجمه الملوک امینی | najmemolouk amini
کارشناس ارشد آموزش بهداشت و کارشناس مسؤول آموزش بهداشت، مرکز بهداشت جنوب تهران، تهران، ایران

فاطمه بیات | fatemeh bayat
کارشناس ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

محبوبه رحیمی | mahboobeh rahimi
کارشناس ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

گونا بکری | gona bekri
کارشناس ارشد آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

گیتی طاهری | giti taheri
مربی، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

داوود شجاعی زاده | davood shojaei zadeh
استاد، گروه آموزش بهداشت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

najmatolmolook امینی | najmatolmolook amini
health education and promotion unit, south tehran ُhealth center, tehran university of medical sciences, tehran, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

فاطمه بیات | fatameh bayat
msc in health education amp;amp;amp;amp; promotion, department of health education and promotion, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

محبوبه رحیمی | mohboobeh rahimi
msc in health education amp;amp;amp;amp; promotion, department of health education and promotion, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

گونا بکری | gona bekri
msc in health education amp;amp;amp;amp; promotion, department of health education and promotion, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

گیتی طاهری | giti taheri
lecturer, department of health education and promotion, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

داود شجاعی زاده | davoud shojaeezadeh
professor, department of health education and promotion, school of public health, tehran university of medical sciences, tehran, iran

سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://jhad.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-100-33&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/266/article-266-351222.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات