این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
بهداشت و توسعه
، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۵۶-۶۶
عنوان فارسی
عوامل مؤثر بر ارتقای کارایی بیمارستان از دیدگاه مدیران بیمارستانهای زابل
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: کارایی به اجرای درست کارها در سازمان مربوط میشود؛ یعنی تصمیماتی که با هدف کاهش هزینهها، افزایش مقدار تولید و بهبود کیفیت محصول اتخاذ میشوند. شناسایی عوامل مؤثر بر کارایی در ارتقای اثربخشی سازمان و حتی پیامدهای سازمانی نقش بارزی ایفا میکند. این مطالعه جهت تعیین عوامل مؤثر بر ارتقای شاخصهای عملکردی بیمارستان و اولویتبندی عوامل تأثیرگذار بر این شاخصها انجام شده است. روشها: این مطالعه از نوع توصیفی، تحلیلی و مقطعی است و از پرسشنامه برای جمعآوری دادهها استفاده شد. جامعه این پژوهش مدیران سطوح مختلف ارشد، میانی و عملیاتی بیمارستانهای شهر زابل شامل مدیر عامل، مدیر داخلی، مترون، سوپروایزرها و مسؤولین تمام واحدهای درمانی، تشخیصی و اداری- مالی بود که به روش سرشماری مورد بررسی قرار گرفت. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و میانگین وزنی تجزیه و تحلیل شد. نتایج: درصد اشغال تخت با میانگین 32/31 بیشترین تأثیر و به ترتیب متوسط اقامت بیمار با میانگین 89/23، هزینه تخت- روز با میانگین 16/23 و میزان گردش تخت با میانگین 14/23 در ردههای بعدی تأثیر بر افزایش کارایی قرار داشتند. بحث و نتیجهگیری: اکثر مدیران توجه بیشتر به حوزه منابع انسانی (به کارگیری نیروی انسانی ماهر و متعهد، استفاده از مدیران مجرب و ...) و سپس حوزه منابع سازمانی (در دسترس بودن و استفاده صحیح از امکانات) را جهت افزایش کارایی بیمارستانها ضروری دانستند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کارایی، مدیر، بیمارستان
عنوان انگلیسی
The Effective Factors in Improving Hospital Performance Indicators from the Viewpoint of Zabol Hospital, Iran, Managers
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background: Efficiency is related to doing things right in the organization; this means making decisions to reduce costs, increase production, and to improve the quality of products. Since efficiency plays an important role in an organization’s effectiveness and outcomes, identifying the effective factors is important. The present study aims to determine the effective factors in improving hospital performance indicators and prioritizing them. Methods: The present descriptive –analytical study was carried out as a cross sectional study. The study population consisted of top, middle and operational managers of Zabol hospitals, Iran, including hospital managers, nursing managers, supervisors, and all in charge of the therapeutic, administrative, and financial units, who all participated in the study on a census bases. Data analysis was done using descriptive statistics and mean weight. Results: Bed occupancy rate (mean = 31.32), average length of stay (mean = 23.89), bed day cost (mean = 23.16) and bed turnover rate (mean = 23.14), were respectively the most important and influential factors on efficiency. Conclusion: Most mangers emphasized the necessity of more attention being paid to human resources (i.e. employing skillful and committed human resources and recruiting experienced managers) and organizational resources (accessibility and proper use of facilities) as indispensable factors in improving hospitals efficiency.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Efficiency, Hospital, Manager
نویسندگان مقاله
محمد رضا امیراسماعیلی | mohammadreza amiresmaili
department of health services administration, faculty of management and health informatics, kerman university of medical sciences, kerman, iran
گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
عاطفه مصلح | atefeh mosleh
department of health services administration, faculty of management and health informatics, kerman university of medical sciences, kerman, iran
گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
پروانه اصفهانی | parvaneh isfahani
faculty of management and health informatics, kerman university of medical sciences, kerman, iran
گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
مژگان امامی | mozhgan emami
faculty of management and health informatics, kerman university of medical sciences, kerman, iran
گروه مدیریت خدمات بهداشتی و درمانی، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان، کرمان، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کرمان (Kerman university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jhad.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-6&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/266/article-266-351245.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات