این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
بهداشت و توسعه
، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۶۷-۷۳
عنوان فارسی
بررسی تأثیر آموزش بر آگاهی و نگرش دانشآموزان دبیرستانهای شهرستان فاروج در مورد ایدز
چکیده فارسی مقاله
چکیده مقدمه: با گذشت سه دهه از بروز اولین موارد ایدز در دنیا این مشکل همچنان توجه جهانیان را به خود جلب کرده است و بدون شک در دهه اخیر کمتر مشکلی به اندازه ایدز پیچیده، جنجال برانگیز و غیر منتظره بوده است. بنابراین پژوهش حاضر به منظور بررسی تأثیر آموزش به روش سخنرانی بر میزان آگاهی و نگرش دانشآموزان دبیرستان در مورد ایدز انجام گردید. روشها: این مطالعه نیمه تجربی بر روی 400 نفر از دانشآموزان دبیرستانهای شهر فاروج در استان خراسان شمالی که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شده بودند، انجام گرفت. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامهای استفاده گردید که در دو مرحله (پیشآزمون- پسآزمون) توسط واحدهای پژوهش تکمیل گردید. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آزمونهای تحلیلی همانند Paired-t استفاده شد. نتایج: میانگین نمرات آگاهی قبل از آموزش از 60/2 به 70/2 بعد از آموزش افزایش یافت (05/0 > P)، و همچنین میانگین نمرات نگرش هم از 55/2 به 66/2 افزایش یافت (05/0 > P) و هر دو افزایش معنیدار بوده است. بحث و نتیجهگیری: آموزش بر بهبود آگاهی و اصلاح نگرش دانشآموزان نسبت به ایدز مؤثر است. بنابراین انتخاب راهکارهای مناسب آموزشی به منظور افزایش آگاهی دانشآموزان و کسب اطلاعات جدید و بروز، از کارآمدترین و مقرون به صرفهترین اقدامات برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش، آگاهی، نگرش، ایدز، دانشآموزان دبیرستان
عنوان انگلیسی
The Effect of Education on Knowledge and Attitude of High School Students about AIDS in Faruj, Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Abstract Background: Three decades after the incidence of the first cases of AIDS in the world, this problem is still attracting world attention. No problem has been as complex or controversial and unexpected as AIDS in the recent decade. This study was conducted to survey the effect of education through lectures on the knowledge and attitude of high school students regarding AIDS. Methods: This quasi-experimental study was performed on 400 high school students of Faruj, in the Northern Khorasan Province, Iran, who were selected by multi-stage cluster sampling. Information was collected using questionnaires that were completed in two stages (pre-test and post-test) by the research units. The data were analyzed by descriptive statistics and analytical tests such as paired t-test. Results: The results showed that the mean score of knowledge before education was 2.60 and after education was 2.70 (P < 0.05), it also showed that the average attitude score increased from 2.55 to 2.66 (P < 0.05). The increase in both cases was significant. Conclusion: Education is effective in improving the knowledge and attitude of students regarding AIDS. Therefore, choosing suitable educational strategies to raise awareness among students and providing new and updated information is among the most efficient and cost-effective measures in preventing AIDS.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Education, Knowledge, Attitude, AIDS, High school students
نویسندگان مقاله
داوود شجاعی زاده | davoud shojaeizadeh
department of health education and health promotion, faculty of health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
گروه آموزش و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
گیتی ابراهیم طاهری | geeti ebrahim taheri
department of health education and health promotion, faculty of health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
گروه آموزش و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
هادی طهرانی | hadi tehrani
department of health education and health promotion, faculty of health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
گروه آموزش و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
سید حمید حسینی | seyed hamid hosseini
department of health education and health promotion, faculty of health, tehran university of medical sciences, tehran, iran
گروه آموزش و ارتقای سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://jhad.kmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2-7&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/266/article-266-351246.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات