این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۳۸، شماره آماده برای انتشار، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تکنواسترس و مواجهه با فناوری؛ واکاوی پدیدارشناسانه پدیده تکنواسترس در سازمان امور مالیاتی کشور
چکیده فارسی مقاله

تکنواسترس یکی از چالش‌های مهم در عصر دیجیتال است که به‌ویژه در سازمان‌های دولتی در حال گسترش است که به معنای استرس ناشی از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات در محیط‌های کاری است.این پدیده به دلیل پیشرفت سریع و مداوم فناوری و تغییرات در نقش کارکنان، تاثیرات عمیقی بر سلامت روانی و عملکرد شغلی افراد دارد. لذا باتوجه به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر با هدف واکاوی پدیدارشناسانه پدیده تکنواسترس در سازمان امور مالیاتی کشور انجام پذیرفته است. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی-اکتشافی و از نوع تحقیقات کیفی است که با استفاده از روش پدیدار شناسی (یعنی تجربه زیسته افراد درگیر با پدیده) و رویکرد دیکلمن انجام شده است. از آنجا که پژوهش حاضر کیفی است روش جمع آوری اطلاعات در آن، مصاحبه­های عمیق با مشارکت کنندگان است. برهمین اساس بااستفاده از روش نمونه­گیری هدفمند و براساس اصل کفایت نظری، 18 نفر از مدیران و کارکنان سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان اعضای نمونه، انتخاب شدند. در این پژوهش به منظور بررسی و تحلیل داده‌های حاصل از مصاحبه، از روش تحلیل محتوای کیفی و نرم افزار Maxqda استفاده شده است. یافته­های پژوهش علاوه بر شناخت و فهم پدیده مذکور، 15 عامل ایجاد کننده و 15 پیامد را به­عنوان عوامل ایجادکننده و پیامدهای تکنواسترس شناسیی کرده است.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله تکنواسترس، تکنولوژی هراسی، پدیدارشناسی، سازمان امور مالیاتی کشور.

عنوان انگلیسی technostress and exposure to technology; Phenomenological analysis of the phenomenon of technostress in the country's tax affairs organization
چکیده انگلیسی مقاله

Technostress is one of the important challenges in the digital age, which is expanding especially in government organizations, which means stress caused by information and communication technologies in work environments. This phenomenon has profound effects on people's mental health and job performance due to the rapid and continuous development of technology and changes in the role of employees. Therefore, according to the importance of the subject, the present research was conducted with the aim of phenomenological analysis of the phenomenon of technostress in the country's tax affairs organization. The current research is descriptive-exploratory in terms of its practical purpose and in terms of the method of data collection, and it is of the qualitative research type, which was conducted using the phenomenology method (that is, the lived experience of people involved in the phenomenon) and Dickelman's approach. Since the current research is qualitative, the data collection method is in-depth interviews with the participants. Based on this, using the purposeful sampling method and based on the principle of theoretical adequacy, 18 managers and employees of the country's tax affairs organization were selected as sample members. In this research, qualitative content analysis method and Maxqda software were used to analyze the data obtained from the interviewIn addition to the recognition and understanding of the mentioned phenomenon, the research findings have identified 15 causes and 15 consequences as causes and consequences of technostress.

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Technostress, technophobia, phenomenology, tax affairs organization of the country.

نویسندگان مقاله میلاد امرایی | Milad Amraei
Lorestan University
دانشگاه لرستان

علی شریعت نژاد | Ali Shariatnejad
Lorestan University
دانشگاه لرستان

رضا سپهوند | Reza Sepahvand
Lorestan University
دانشگاه لرستان

حجت وحدتی | Hojat Vahdati
Lorestan University
دانشگاه لرستان


نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-4819-6&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اخلاق و سلامت اداری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات