این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
The Journal of Humanities، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۱۹-۳۵

عنوان فارسی مطالعه¬ی تطبیقی دیدگاه غزالی و ایگن در رابطه با تخیل و آموزش: فهم اسطوره¬ای و دلالت¬های آن در یادگیری کودکان
چکیده فارسی مقاله "تخیل در درجه¬ی نخست، مانند شیشه تاریک است که مانع از ورود انوار به دل می¬شود و لیکن چون تربیت گردد، شیشه روشن شده و هادی نور می¬گردد." «غزالی، مشکاﺓ الانوار:73» غزالی فیلسوف و مربی ایرانی (505-450 ه.ق.) مؤلف بیش از هفتاد کتاب و رساله در زمینه¬ی فلسفه، تعلیم و تربیت، عرفان، اخلاق، فقه و کلام اسلامی است .وی از میان ابزارهای کسب معرفت (قوای حسی پنجگانه، قوه¬ی تخیل و قو¬ه¬ی عقل)، تخیل را به دلیل داشتن قابلیت¬هایی چون بازخوانی، تجزیه و تحلیل، و ترکیب مسبوقات ( صور، مفاهیم و معانی) و خلق مصادیق بکر و تازه از آنها، در مرتبتی عالی قرار داده است. به دلیل همین نگاه نو و ویژه¬ی غزالی به تخیل (برخلاف فیلسوفان ماقبل و حتی مابعد وی که عقل را برتر و مقدم بر تخیل می¬گماشتند) و تآثیر عمیق و گسترده¬ی تفکر تخیلی وی بر فلسفه¬ی اسلامی آن دوران بوده که بعضی از منتقدان معاصر اظهار داشتند: " اسلام در قرن 12 میلادی کمر به قتل علم بسته بود." این مقاله در دو بخش تنظیم شده که در بخش نخست آن و از دیدگاه غزالی به تبیین جایگاه قوه¬ی تخیل در میان قوای بیرونی (قوای حسی پنجگانه)، قوای درونی (حس مشترک، خیال، حافظه، ذاکره)، و عقل پرداخته شده که تخیل خود جزو قوای درونی بوده و در عین تعامل مستمر و گسترده با دیگر قوای درونی چه در خواب و چه در بیداری، حلقه¬ی اتصال عالم حواس و عالم عقل است. سپس در حین تعریف تخیل، وظایف و درجات آن، و تشریح تقدم و برتری آن بر عقل، به کیفیتِ (1) رابطه¬ی حواس با تخیل و (2) رابطه¬ی تخیل با عقل پرداخته شده است. در بخش بعدی، دلالت¬های عملی این تفکر تخیلی را، در رویکرد تدریس غزالی شناسایی می کنیم. برای تحقق این امر و با توجه به علاقه¬ی مشترک غزالی و ایگن (صاحبنظر برجسته تعلیم و تربیت از کانادا) به تعلیم و تربیت کودکان، از میان پنج نوع فهم نظریه¬ی ایگن، فهم اسطوره¬ای را که متناسب سطح یادگیری کودکان است برگزیدیم و عناصر آن را در آثار غزالی ردیابی کردیم. در بررسی این عناصر بدین نتیجه رسیدیم که علیرغم تفاوت¬هایی چند، غزالی نیز همچون ایگن به عناصر بازی، قصه، استعاره، تصاویر، مفاهیم متضاد دوتایی، ریتم، کلمات موزون، راز و رمز توجه داشته است. در آثار و اندیشه¬های غزالی، اثر مشخصی از عناصر مزاح و شوخ¬طبعی به چشم نمی¬خورد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی A Comparative Analysis of Ghazali and Egan's Views on Imagination and Education: the Mythic Understanding and Children Learning
چکیده انگلیسی مقاله “Naive imagination is like a dark glass that prevent the shining lights entering the heart, but when is ripe enough become a clear glass that points those lights.” (Ghazali, the Niche of Lights, P.73) Iranian philosopher and educator, Abu Hamid Ghazali (1058-1111 A.D.) is the author of more than seventy books and essays on philosophy, education, mysticism, ethics, jurisprudence and dialectical theology. Throughout his works, one can easily observe that among the tools of acquiring knowledge (i.e., the senses, the imagination, and the intellect), imagination has become subject of special attention due to its capacity in recalling, analyzing, and synthesizing pre-acquired images, concepts and meanings and creating new and noble ones. Because of his unequivocal attention to imagination, instead of intellect, and the great impact imaginative thinking has had on Islamic philosophy of his times, some critics have maintained that “Islam has turned against science in twelfth century.” This article consists of two parts. The first part deals about Ghazali’s perspective the place of imaginative faculty among the other faculties; the external faculties (i.e. the senses), the internal faculties (i.e. common-sense, imagery, memory, estimation), and the intellect and hence; it is observed that the faculty of imagination itself is a part of the internal faculties and links the external faculties with the intellect as well as comprehensive and continuous interaction with other internal faculties. Upon defining imagination, tasks and types associated with it, its priority and superiority over the intellect, the relationship between (1) the internal senses and the imagination and (2) the imagination and the intellect are addressed. In the second part, the authors follow the practical implications of such imaginative thought in Ghazali’s teaching approach. To do so, and because of the comparative analysis pursued in the article (i.e., comparing Ghazali with contemporary western educational thinker Kieran Egan) about children’s education, we concentrated on the “mythic understanding” that Egan has proposed for these ages and then, contrasted it with Ghazali’s works. The results show that as Egan, but not in such a complete and detailed form, Ghazali considered the elements of play, story, binary opposites, rhyme, rhythm, images, gossip, mystery, and metaphor in his approach. But there are no clear and sufficient evidence for other elements (i.e., joke and humor) in Ghazali’s teaching approach.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمود مهر محمدی | mehr mohammadi
tarbiat modares university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

علی حسینی خواه | hosseini khah
tarbiat modares university
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://eijh.modares.ac.ir/article_5553_3f1dbd3faac0d5fe710a77e4152befdc.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/541/article-541-351488.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات